ویهادو طرز تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی - ویهادو

قیمت کله پاچه به عنوان یک غذای گوشتی تقریبا بالاست اما شما به راحتی می‌توانید کله پاچه خانگی به روش مغازه‌ای و طباخی را در خانه با قیمت پایین‌تر تهیه کنید.

به گزارش ویهادو، کله پاچه یا به قول جوان‌ترها کلپچ یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی، منطقه خاورمیانه و جنوب قفقاز است. خوردن بناگوش و چشم و زبان کله پاچه انگار صبح و ظهر و شب نمی‌شناسد. این غذای چرب و لذیذ ایرانی آنقدر پرطرفدار است که حتی در صورت دسترسی نداشتن به کله پاچه تازه، کنسرو کله پاچه و سیرابی هم برای عاشقان سینه چاک آن گزینه‌ای قابل قبول است. قیمت کله پاچه به عنوان یک غذای گوشتی تقریبا بالاست اما شما به راحتی می‌توانید کله پاچه خانگی به روش مغازه‌ای و طباخی را در خانه با قیمت پایین‌تر تهیه کنید. طریقه پخت کله پاچه در برخی شهرهای متفاوت است. طرز تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی و طریقه پاک کردن کله پاچه، ترکیب ادویه کله پاچه و نحوه تشخیص کله پاچه گوسفند از بز، مضرات کله پاچه و اطلاعاتی در مورد خوردن کله پاچه در سه ماهه اول بارداری و جزییات بیشتری در مورد این غذای نونی خوشمزه را در اینجا بخوانید.

طرز تهیه کله پاچه و راز خوشمزه شدن کله پاچه

با طرز تهیه کله و پاچه گوسفندی خوشمزه به همراه زمان پخت کله پاچه در قابلمه همراه ما باشید.

طرز تهیه کله پاچه و راز خوشمزه شدن کله پاچه

مواد لازم در طرز تهیه کله پاچه

کله پاچه گوسفند: ۱ دست (هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است)

پیاز: ۵ عدد متوسط

سیر: ۵ حبه

زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری

فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری

ادویه کله پاچه: برگ بو یک یا دو عدد و پودر پیاز

آب: به مقدار لازم

اطلاع از آخرین مطالب جذاب و پرطرفدار

نمک: به میزان لازم

مرحله اول؛ خرید و انتخاب کله پاچه

در نحوه پخت کله پاچه نکته مهم ابتدا خرید درست و اصولی کله پاچه است. در هنگام خرید کله پاچه برای تشخیص کله پاچه بز از گوسفند به این نکته مهم دقت کنید. برای این کار به کناره‌های چشم کله نگاه کنید. اگر کنار هر دو چشم حفره وجود داشت این کله گوسفند است.

مرحله دوم؛ روش صحیح و اصولی پاک کردن کله پاچه

کله پاچه پاک شده را می‌توانید از بیرون تهیه کنید. به نظر می‌رسد اگر کله پاچه پاک شده تهیه کنید نصف راه را رفته‌اید. اما کله پاچه را حتی اگر تمیز باشد باید باز هم آن را پاک کنید. روش پاک کردن کله پاچه هم به این ترتیب است، ابتدا اجزای مختلف کله پاچه را روی شعله ملایم گاز کباب کنید تا موها و کرک‌های روی و زیر پوست کز بخورند و روی پوست کمی برشته شود.

مرحله سوم؛ شستن صحیح و دقیق کله پاچه

در طرز تهیه کله پاچه خوشمزه خانگی یکی از نکات مهم شستن صحیح آن است. حتی اگر کله پاچه پاک شده خریداری کرده‌اید کله پاچه را در یک قابلمه بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بگذارید و بشورید. آنقدر آب کله پاچه را در آب قرار دهید و آبش را عوض کنید تا آب صاف و زلال شود. مجرای بینی و گوش و زبان را زیر آب بگیرید و خوب بشورید.

دندان‌ها را هم با یک مسواک پاکیزه و آب تمیز کنید. وقتی از پاک شدن کله پاچه کاملا مطمئن شدید برای پخت آن دست به کار شوید. بهتر است کله را از کنار زبان از قسمت لپ با چاقو ببرید و از دو طرف بکشید تا نصف شود و بهتر پخته شود.

مرحله چهارم؛ طرز تهیه پاچه گوسفندی خوشمزه به همراه کله‌ی آن

حالا در یک قابلمه مناسب پیازهای دو نیم شده، حبه‌های سیر، کله و پاچه، ادویه کله پاچه یعنی فلفل و زردچوبه، برگ بو یک یا دو عدد و پودر پیاز به مقدار لازم را بریزید.

روی این مواد آب بریزید و مقدار آب هم باید به حدی باشد که روی کله پاچه را کاملا بپوشاند. شعله گاز را ابتدا زیاد کنید تا آب جوش بیاید و سپس شعله گاز را کم کنید.

مرحله آخر؛ زمان لازم برای پخت کله پاچه در قابلمه

کله پاچه به مدت ۵ الی ۶ ساعت روی شعله ملایم گاز کم کم می‌بپزد. در ۳۰ دقیقه انتهایی پخت نمک را اضافه کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی و مغازه‌ای

موقع سرو کله پاچه روی آن به مقدار دلخواه پودر دارچین و آبلیمو یا آب نارنج بریزید.

نکات کلیدی طرز تهیه کله پاچه و سیرابی خانگی به روش طباخی و مغازه‌ای

نکات کلیدی طرز تهیه کله پاچه و سیرابی خانگی به روش طباخی و مغازه‌ای

*ادویه کله پاچه را حتما به آن اضافه کنید.

*بعضی‌ها به کله‌پاچه نخود هم اضافه می‌کنند و آن را با کله می‌پزند، مثل آبگوشت و دیزی.

*مخلفات محبوب کله پاچه معمولا شامل زبان، بناگوش، عضلات اطراف چشم، پاچه و مغز هستند.

*راز خوشمزه شدن در طرز تهیه کله پاچه خانگی به سبک رستورانی همان کز دادن و دودی کردن نقاط مختلف کله‌پاچه روی شعله ملایم گاز است.

*اگر می‌خواهید به روش کله پاچه بازاری و رستورانی یک سس چرب و چیلی روی آب کله پاچه داشته باشید به این ترتیب عمل کنید: چربی روی آب کله پاچه را با یک عدد چوب دارچین روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا دارچین در آب حل شود و به صورت سس آن را روی کله پاچه بریزید.

 

منبع: چاره دان

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 346 views بار دسته بندی : سایر رسانه‌ها تاريخ : 27 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها