ویهادو دارابی: امضای طلایی وجود ندارد/ تشکیل شورایی برای ثبت جهانی - ویهادو

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری مردان آتش، نشست ثبت جهانی میراث فرهنگی و دستاوردهای آن صبح تمروز با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، مصطفی پورعلی مشاور ویژه معاونت میراث فرهنگی، رسول وطن دوست چهره ماندگار میراث فرهنگی، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و جمعی از فعالان میراث فرهنگی برگزار شد.

دارابی در این نشست با اشاره به اینکه با ثبت ۵۴ کاروانسرا، تعداد آثار جهانی ایران به ۲۷ اثر رسیده، اظهار کرد: اگر قنوات و باغ‌هایی که قبلاً ثبت شده را حساب کنیم نزدیک به ۱۰۴ سایت ثبت شده جهانی در ایران داریم.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه کاروانسراها عظمت معماری و هنر شهرسازی ما را نشان می دهند، گفت: در ایران بیش از هزار کاروانسرا داریم که حدود ۷۰۰ مورد آنها ثبت ملی شده و ۵۴ مورد دیگر جهانی است

دارابی تأکید کرد: ثبت آثار در یونسکو به مثابه دارایی یک ملت محسوب می‌شود. همچنین رابطه معناداری بین توریست و سایت‌های جهانی وجود دارد و در رتبه بندی کشورها وجود سایت‌های جهانی برای توریست‌ها در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به بار معنایی ثبت جهانی گفت: وقتی یک اثر طبیعی، تاریخی یا ناملموس، جهانی می‌شود همه مردم فارغ از نژاد و مذهب خود را مسئول نگهداری و حفظ آن می‌دانند و تنها محدود به یک جغرافیا نمی‌شود.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی افزود: ما به شفافیت و ساختمان شیشه‌ای میراث فرهنگی اعتقاد داشته و وفاداریم. در این مدت تلاش کردیم این بحث که گفته می‌شود انحصار یا امضای طلایی وجود دارد را برداریم. چون میراث متعلق به همه جامعه است و برای اینکه نگاه خاص فردی بر ثبت جهانی حاکم نباشد شورایی متشکل از بزرگان را تشکیل دادیم و گفتیم برای ده سال آینده اولویت‌ها را مشخص می‌کنیم.

وی  افزود: بیش از ۲۵ ملاقات با افراد و نمایندگان مختلف برای توضیح و بحث و گفتگو درباره میراث جهانی داشتیم و مکاتبات مختلفی با استان‌ها انجام شد. بیش از ۲۰۰ مورد را در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس احصا کردیم تا اولویت‌ها مشخص شود.

دارابی ادامه داد: کسانی که تجربه و اهلیت کارشناسی را در خود می‌بینند که به ما در تدوین و تکمیل ثبت جهانی کمک کنند در سامانه‌ای که به زودی اعلام می‌شود ثبت نام کنند این افراد توسط هیأت علمی انتخاب می‌شوند و از کمک آنها استفاده می‌کنیم.

معاون میراث فرهنگی گفت: در برخی از استان‌ها عده‌ای به عنوان کارشناس می‌گویند ما می‌توانیم کاری کنیم پرونده شما جهانی شود از همین تریبون اعلام می‌کنم که چنین چیزی نیست. ما برای افراد دوره‌های آموزشی می‌گذاریم و از افراد داوطلب کمک می‌گیریم اما با ضوابط درست.

وی در پایان گفت: ما معتقدیم هر اندازه در حوزه میراث فرهنگی کار کنیم بی تأثیر نیست. شاید در دوره ۱۵ ساله‌ای از ثبت جهانی عقب افتادیم اما الان می‌بینیم که جلو هستیم.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 116 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 19 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.