ویهادو افزایش مدت زمان نگهداری عناب تازه با این پوشش خوراکی - ویهادو

افزایش مدت زمان نگهداری عناب تازه با این پوشش خوراکی

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از اختتام طرح تولید پوشش خوراکی ضد میکروبی از پوست انار جهت افزایش زمان ماندگاری عناب تازه تحت شرایط خلا و اتمسفر اصلاح شده در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان خبر داد.

دکتر مهدی ابراهیمی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: عناب یکی از محصولات مزیت دار خراسان جنوبی است که  دارای ارزش تغذیه ای بسیار زیادی بوده و میوه تازه آن دارای خواص منحصر به فردی می باشد.

وی با اشاره به اینکه عدم استفاده از بسته بندی مطلوب و تکنولوژی های نوین امکان صادرات عناب تازه به سایر استان ها یا خارج کشور را محدود نموده و تقریبا میوه تازه و با کیفیت عناب در سایر استان ها ناشناخته است، بیان کرد: بسته بندی مناسب علاوه بر محافظت بهتر و بیشتر محصول در برابر عوامل فساد فیزیک و شیمیایی و میکروبی، باعث افزایش ارزش افزوده در کالا نیز می شود.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: با توجه به حجم قابل توجه تولید عناب در خراسان جنوبی و در راستای افزایش درآمد تولیدکنندگان این محصول، استفاده از تکنولوژی و روش هایی که بتواند مدت زمان نگهداری میوه عناب تازه را با حفظ خصوصیات فیزیکوشیمایی، میکروبی و ارگانولپتیکی افزایش دهد، امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، از این رو برای حفظ کیفیت و افزایش طول مدت ماندگاری می توان عناب تازه را در مقیاس های کوچک بسته بندی و شرایط محیطی داخل بسته ها را کنترل کرد.

دکتر ابراهیمی با تأکید بر اینکه انار نیز از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی بوده و فرآوری آن در بخش صنایع تبدیلی استان، حجم زیادی از ضایعات پوست را ایجاد می کند که در سایر کشورها مورد استفاده دارویی و غذایی قرار می گیرد، گفت: با توجه به وجود ترکیبات موثره ویژه و اثبات شده در پوست انار، با قابلیت ضد میکروبی، استفاده از آن همراه با تکنولوژی نوین اتمسفر اصلاح شده باعث کاهش زمان رسیدگی و پیری محصول، کاهش بار میکروبی، افزایش زمان ماندگاری و حفظ ویژگی های کیفی میوه ها می شود.

وی تصریح کرد:  این ضرورت منجر به اجرای طرح تحقیقاتی تولید پوشش خوراکی ضد میکروبی از پوست انار جهت افزایش زمان ماندگاری عناب تازه تحت شرایط خلا و اتمسفر اصلاح شده با هدف افزایش ماندگاری فرم تازه این محصول توسط محققیا مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی شد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود:  مطابق نتایج این طرح، استفاده توام و ترکیبی پوشش دهی و اتمسفر اصلاح شده نسبت به اتمسفر معمولی و بدون پوشش باعث حفظ بهتر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی عناب در پایان دوره نگهداری شد؛ بیشترین تاثیر استفاده از عصاره پوست انار بر کاهش شدت تنفس و رسیدگی محصول و همچنین جلوگیری از رشد میکروبی بود.

دکتر ابراهیمی عنوان کرد: استفاده از نتایج عملی این طرح می تواند ضمن استفاده از پوست انار و کاهش ضایعات این محصول منجر به تسهیل صادرات عناب تازه از خراسان جنوبی به سایر نقاط کشور و همچنین خارج از کشور شود و عناب تازه را به عنوان محصولی جدید به بازار محصولات کشاورزی معرفی نماید.

بنابر گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، وی با اشاره به اینکه میزان ویتامین C عناب تازه نسبت به عناب خشک بسیار بیشتر است، یادآور شد: این ویتامین یکی از مهمترین عوامل آنتی اکسیدان شناخته شده است که در بروز بسیاری از بیماری ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است.

گفتنی است؛ این طرح پژوهشی با کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی و توسط دکتر طیبه شاهی، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اجرا شده است. مهندس محسن پویان، دکتر مهدی ابراهیمی، دکتر مرتضی محمدی، دکتر ساره حسینی، دکتر مجید علی آبادی و مهندس حسین راغ آرا همکاران این طرح پژوهشی بوده اند و مهندس حسینی، مدیر محترم صنایع سازمان جهاد کشاورزی نظارت این طرح را بر عهده داشته اند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 320 views بار دسته بندی : سایر رسانه‌ها تاريخ : 24 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها