انواع چمدان از لحاظ جنس و مواد سازنده چه تفاوتی باهم دارند؟

انواع چمدان از لحاظ جنس و مواد سازنده چه تفاوتی باهم دارند؟
راهنمای مطالعه

    چمدان چیزی نیست که مدام در فکر نو کردنش باشیم. اغلب‌مان ترجیح می‌دهیم چمدانی که می‌خریم سال‌ها برایمان کار کند. در این مطلب «درجه» به بررسی انواع چمدان از لحاظ جنس می‌پردازیم. نکاتی را که در ادامه خدمت‌تان عرض می‌کنیم، می‌توانید برای خرید چمدان عروس و داماد هم مدنظر داشته باشید.

    جنس بدنه مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده دوام یک چمدان است. چمدان‌ها از لحاظ جنس بدنه به دو نوع سخت و نرم قابل‌تقسیم‌اند:

    انواع چمدان با جنس سخت

    چمدان‌های با بدنه سخت از جنس‌هایی مانند ABS، پلی‌کربنات، پلی‌پروپیلن یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. اما هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

    ABS

    انواع چمدان - جنس ABS

    ABS (کوتاه‌شده اَکریلونیتریل بوتادین اِستایرِن) نوعی پلیمر ترموپلاستیکِ مورداستفاده در صنعت چمدان‌سازی است. این جنس پلاستیک در صنایع دیگری هم کاربرد دارد. اما خصوصا در چمدان‌سازی به‌دلیل وزن سبک و قیمت ارزان جنس پرمصرفی است.

    ویژگی‌ها

    • قیمت ارزان: چمدان‌های خوش‌قیمت یا بهتر بگوییم ارزانِ مشتری‌پسند معمولا از این جنس‌اند. چراکه استفاده از ABS در قاب چمدان موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود. چمدان‌های جنس ABS از پلی‌کربناتی‌ها (این جنس چمدان را در ادامه توضیح داده‌ایم) ارزان‌ترند. درکل اگر دنبال چمدان ارزان‌قیمت می‌گردید، می‌توانید از بین مدل‌های جنس ABS انتخاب کنید. منتها پیشنهاد می‌کنیم تنها درصورتی‌که روی قیمت پایین اصرار دارید سراغ این جنس چمدان بروید. وگرنه سایر جنس‌ها ازلحاظ کیفیت و دوام بهترند.
    • وزن سبک: ABS از پلی‌کربنات سبک‌تر است. اما به سبکی پلی‌پروپیلن (این جنس چمدان را هم در ادامه توضیح داده‌ایم) نیست.
    • دوام نه‌چندان طولانی: ABS در مقایسه با سایر پلاستیک‌های مورداستفاده در چمدان‌سازی جنس محکمی است. اما محکم‌بودن همیشه به‌معنای دوام طولانی نیست. چمدان‌های جنس پلی‌کربنات و پلی‌پروپیلن بادوام‌ترند. چون ABS جنس انعطاف‌پذیری نیست، ممکن است براثر فشار یا ضربه شدید آسیب ببیند. یادتان باشد که در فرودگاه‌ها با چمدان‌ها چندان بالطافت برخورد نمی‌کنند!

    پلی‌کربنات

    انواع چمدان - جنس پلی‌کربنات

    پلی‌کربنات هم نوعی پلیمر ترموپلاستیکیِ پرمصرف در صنعت چمدان‌سازی است. چمدان‌های این جنسی به‌دلیل تنوع رنگی بی‌نظیرشان محبوبیت زیادی دارند.

    ویژگی‌ها

    • دوام بالا: پلی‌کربنات جنس بسیار انعطاف‌پذیری است. ازاین‌رو چمدان‌های با قاب پلی‌کربنات را می‌توان تا حد زیادی نشکن توصیف کرد. اگر هم قسمتی‌شان فروبرود، دوباره به حالت اولیه برمی‌گردد. این جنس چمدان‌ها چندبرابر ABS و پلی‌پروپیلن نسبت به ضربه مقاوم‌ترند. اگر دو چمدان ABS و پلی‌کربنات را کنار هم ببینید، شاید فکر کنید ABS چون محکم‌تر است بادوام‌تر هم هست. اما نه! پلی‌کربنات برای چمدان به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا جنس بادوام‌تری محسوب می‌شود.
    • قیمت گران: برای خرید چمدان بادوام باید پول خوبی خرج کنید. چمدان‌های جنس پلی‌کربنات از ABS و پلی‌پروپیلن گران‌ترند.
    • سایر ویژگی‌ها: پلی‌کربنات جنس نسبتا سبک‌وزنی است. از آلومینیوم (چمدان‌های جنس آلومینیوم را هم در ادامه توضیح داده‌ایم) که سبک‌تر است. اما در مقایسه با ABS و پلی‌پروپیلن سنگین‌تر محسوب می‌شود. پلی‌کربنات عایق پرتوهای فرابنفش هم هست و درنتیجه می‌توانید امیدوار باشید که رنگ خوشگل چمدان‌تان دوام بیشتری خواهد داشت. تنوع طرح و رنگ را هم به سایر مزیت‌های این جنس اضافه کنید.

    پلی‌پروپیلن

    انواع چمدان - جنس پلی‌پروپیلن

    پلی‌پروپیلن هم مانند ABS و پلی‌کربنات نوعی پلیمر ترموپلاستیکی است. با این تفاوت که به‌نسبت دو جنس دیگر استفاده کمتری در صنعت چمدان‌سازی دارد.

    ویژگی‌ها

    • فوق‌العاده سبک: پلی‌پروپیلن از هر دو جنس دیگری که تا به اینجا بررسی کردیم سبک‌تر است. چمدان‌های با قاب پلی‌پروپیلن را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که سبک‌ترین جنس ممکن را می‌خواهند.
    • نسبتا بادوام: این جنس چمدان‌ها از ABS بادوام‌ترند. اما به بادوامی پلی‌کربنات نیستند.
    • سایر ویژگی‌ها: پلی‌پروپیلن جنس نسبتا انعطاف‌پذیری است. خاصیت ارتجاعی چمدان‌های این جنسی در حد پلی‌کربنات نیست. اما از ABS منعطف‌ترند. درکل چمدان‌های پلی‌پروپیلنی از لحاظ کیفیت بین ABS و پلی‌کربنات قرار می‌گیرند. قیمت‌شان هم به چمدان‌های ABS نزدیک‌تر است.

    آلومینیوم

    انواع چمدان - جنس آلومینیوم

    استفاده از آلومینیوم در صنعت چمدان‌سازی پدیده نوظهوری نیست. اما ازآنجاکه ساخت چمدان با آلیاژ آلومینیوم هزینه‌های تولید را بالا می‌برد، این جنسِ به‌خصوص تا حد زیادی با روی کار آمدن مواد سخت اما ارزان‌تر جایگزین شده است. بااین‌حال هنوز هم چمدان‌های با قاب آلومینیوم جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شوند و مشتری‌های خاص خودشان را دارند. ازجمله شناخته‌شده‌ترین برندهای سازنده چمدان‌های این جنسی می‌توان به ریمووا اشاره کرد.

    [related]3722[/related]

    مقایسه انواع چمدان با جنس سخت

    در یک وب‌سایت بررسی ملزومات سفر به جدول مقایسه‌ای زیر برخوردیم. در این جدول هرچه به عدد ۱۰ نزدیک‌تر می‌شویم، یعنی جنس مذکور بادوام‌تر و سبک‌تر است.

    [table id=125 /]

    اطلاعاتی که جدول فوق می‌بینید حاصل تجربه و بررسی شخص نویسنده در وب‌سایت لینک‌شده است.

    انواع چمدان با جنس نرم

    ازجمله پارچه‌های مورداستفاده در ساخت چمدان و ساک مسافرتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    پلی‌استر

    انواع چمدان - جنس پلی‌استر

    پلی‌استر از خانواده پلی‌کربنات‌ها و ساخته‌شده از الیاف مصنوعی است.

    ویژگی‌ها

    • قیمت ارزان: پلی‌استر در بین انواع پارچه‌های مورداستفاده در ساخت چمدان‌های نرم‌بدنه جنس ارزان قیمتی است. ازاین‌رو چمدان‌های جنس پلی‌استر معمولا قیمت مناسب‌تری دارند.
    • دوام و کیفیت مطلوب: البته نمی‌توان گفت که چمدان‌های جنس پلی‌استر همیشه باکیفیت‌اند. کیفیت این جنس چمدان‌ها می‌تواند در هر برندی متفاوت باشد. اما درکل پلی‌استر جنس بی‌کیفیتی و کم‌دوامی نیست. دوام چمدان‌های پارچه‌ای را می‌توانید از روی معیاری به‌اسم دِنیر بفهمید. هرچه عددی که برای این معیار ذکر می‌شود بالاتر باشد، یعنی تراکم و دوام پارچه بیشتر است. البته وزن پارچه هم با افزایش دِنیر سنگین‌تر می‌شود. برای چمدان‌های پراستفاده دنبال دِنیرِ بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ باشید. هرچه بالاتر بهتر. این را هم بگوییم که نایلون بالیستیک و کوردورا (این جنس چمدان ها را به‌ترتیب در ادامه توضیح داده‌ایم) از پلی‌استر باکیفیت‌ترند.

    نایلون بالیستیک

    انواع چمدان - جنس نایلون بالیستیک

    نایلون بالیستیک از جنس الیاف نایلون است. اما با پارچه‌های نایلونی معمولی فرق دارد. این جنسِ به‌خصوص در زمان جنگ جهانی دوم در تلاش برای ساخت پارچه ضدگلوله به وجود آمد و بعدها به صنعت چمدان‌سازی وارد شد.

    ویژگی‌ها

    • بادوام و مقاوم: نایلون بالیستیک به دوام و مقاومت بالا شهرت دارد. ازاین‌رو در ساخت ملزوماتی استفاده می‌شود که باید در برابر سایش و پارگی مقاوم باشند. نایلون بالیستیک از این لحاظ به‌نسبت نایلون و پلی‌استر جنس مقاوم‌تری است.
    • سایر ویژگی‌ها: چمدان‌های جنس نایلون بالیستیک علاوه‌بر اینکه بسیار بادوام‌اند، تمیزکردن‌شان هم سخت نیست. فقط اینکه تنوع رنگی محدودی دارند. چراکه رنگرزی نایلون بالیستک فرایند دشواری است. به همین دلیل این جنس چمدان‌ها معمولا در رنگ‌های مشکی و تیره تولید می‌شوند. پس اگر طالب چمدان‌های رنگی هستید، در بین سایر جنس‌ها تنوع بیشتری برای انتخاب خواهید داشت.

    نایلون کوردورا

    انواع چمدان - جنس نایلون کوردورا

    کوردورا نوع دیگری از نایلون است که تا حدی به نایلون بالیستیک شباهت دارد و در همان حول‌وحوش زمانی هم به وجود آمده است.

    ویژگی‌ها

    • دوام و مقاومت بالا: نایلون کوردورا مانند بالیستیک به‌عنوان جنسی بادوام شناخته می‌شود. تفاوتش با نایلون بالیستک این است که چمدان‌های جنس کوردورا در برابر سایش مقاوم‌ترند. اما از لحاظ مقاومت در برابر پارگی به پای بالیستیک نمی‌رسند. درکل کوردورا و بالیستیک هر دو جزو جنس‌های بسیار مقاوم و بادوام‌اند و برای چمدان‌های نرم‌بدنه جنس باکیفیتی محسوب می‌شوند.
    • سایر ویژگی‌ها: کوردورا از نایلون بالیستیک اندکی سنگین‌‌وزن‌تر است و راحت‌تر هم رنگ می‌شود. یعنی در این جنس چمدان‌ها تنوع رنگی نسبتا بیشتری خواهید داشت.

    سایر جنس‌ها

    • برزنت: برزنت بیشتر در تولید ساک و کوله‌پشتی کاربرد دارد تا چمدان. برزنت از پلی‌استرهای معمولی محکم‌تر است. اما از نایلون محکم‌تر نیست. ضمنا چون برزنت به‌جای پلاستیک از مواد طبیعی به دست می‌آید، چندان ضدآب نیست و اگر در جای مرطوب نگهداری شود، می‌پوسد. دیگر اینکه برزنت از پلی‌استر و نایلون سنگین‌وزن‌تر است و می‌تواند گران‌تر هم باشد.
    • چرم: در گذشته استفاده از چرم در ساخت چمدان مرسوم‌تر بود. اما با روی کار آمدن جنس‌های جایگزین، برای مثال پارچه‌ها و پلاستیک‌های مقاوم و سبک، رفته‌رفته چمدان‌های چرمی از رونق افتادند. البته هنوز هم ساک‌های مسافرتی چرمی موجودند. ولی اینجا به‌طور خاص از چمدان حرف می‌زنیم. حتی درمورد خرید ساک‌های مسافرتی چرمی هم دقت داشته باشید که چرم جنس سنگین و گرانی است و چندان ضدآب نیست.

    مقایسه انواع چمدان با جنس نرم

    [table id=126 /]

    تأکید می‌کنم که اطلاعات جدول فوق مانند جدول قبلی نسبی و حاصل تجربه و بررسی شخص نویسنده در وب‌سایت لینک‌شده است.

    جمع‌بندی

    در جدول زیر می‌توانید کلیتی از مقایسه چمدان‌های سخت‌بدنه و نرم‌بدنه را به‌اختصار ببینید: [table id=123 /] حتی اگر زیاد اهل مسافرت نیستید، باز پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب چمدان سَرسَری تصمیم نگیرید. مطالعه این مطلب را به دوستان اهل سفرتان هم توصیه کنید. [see_also]425[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید