نکاتی که باید قبل از خرید سرویس قاشق و چنگال بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید سرویس قاشق و چنگال بدانید
راهنمای مطالعه

    از آنجا که سرویس قاشق و چنگال از آن دسته کالاهایی است که تا مدت‌ها از آن استفاده خواهید کرد و قیمت بالایی هم دارد، هنگام خرید باید کاملا دقت کنید.

    یکی از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه سرویس قاشق و چنگال است. از آنجا که سرویس قاشق و چنگال از آن دسته کالاهایی است که تا مدت‌ها از آن استفاده خواهید کرد و قیمت بالایی هم دارد، هنگام خرید باید کاملا دقت کنید. این بار در «درجه» برایتان از نکاتی می‌گوییم که قبل از خرید قاشق و چنگال باید بدانید.

    چرا سرویس قاشق و چنگال بخریم؟

    همه ما برای وعده‌های روزانه غذا از از قاشق و چنگال‌های دم‌دستی استفاده می‌کنیم که می‌توانند ساده یا فانتزی باشند. اما معمولا برای ده دوازده نفر مهمان یا حتی بیشتر، دوست داریم قاشق و چنگال‌هایی را سر سفره یا میز بچینیم که یک‌دست باشند. به‌خصوص ما ایرانی‌ها به‌شدت به ملزومات سرو غذا اهمیت می‌دهیم. بنابراین بهتر است به جای خریدن چند دست قاشق و چنگال جداگانه، یک سرویس کامل بخریم.

    نکات مهم برای خرید سرویس قاشق و چنگال

    سرویس قاشق و چنگال

    تنوع طرح و رنگ قاشق و چنگال بسیار زیاد است و هر کس با هر سلیقه‌ای می‌تواند طرح دلخواهش را پیدا کند. به هر حال، طرح‌های با جزئیات زیاد و خطوط منحنی یا گلدار یادآور طرح‌های سنتی هستند و طرح‌هایی یا خطوط صاف و مستقیم امروزی‌ترند. انتخاب طرح قاشق و چنگال کاملا به خودتان بستگی دارد. نکاتی که در این مطلب از آنها صحبت خواهیم کرد به جنس، کیفیت و دوام محصول مربوط می‌شود.

    جنس

    در گذشته بیشتر قاشق و چنگال‌ها را از فلزاتی مانند نقره می‌ساختند. اما امروزه قیمت نقره بسیار بالاست و به‌همین‌دلیل از مواد دیگری برای تولید قاشق و چنگال استفاده می‌کنند. قاشق و چنگال‌های امروزی معمولا از استیل (فولاد) ضد زنگ، تیتانیوم و ترکیب آنها با نیکل، کروم ساخته می‌شوند که البته ممکن است در آنها از دسته‌های چوبی، سرامیک و نظایر آنها هم استفاده کنند. قاشق و چنگال‌های استیل هم به رنگ طبیعی استیل و هم به رنگ طلایی موجود هستند.

    کیفیت و وزن

    کیفیت سرویس قاشق و چنگال

    به‌طورکلی هر چه قاشق و چنگال قرص‌تر و محکم‌تر باشد، بادوام‌تر است. بااین‌حال تخمین کیفیت آنها با چشم و لمس‌کردن به همین راحتی‌ها نیست. برای اطمینان از کیفیت قاشق و چنگال‌ها، می‌توانید از ارقامی که روی بدنه یا بسته‌بندی آنها درج شده‌اند کمک بگیرید.

    استیل‌هایی که روی آنها ارقام ۱۰٫۱۸ درج شده است، از عالی‌ترین کیفیت برخوردارند. این ارقام نشان می‌دهند که در ساخت آلیاژ استفاده شده برای این قاشق و چنگال ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل به‌کار رفته است. کروم سبب محافظت استیل در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود و مقدار مناسبی از نیکل این خاصیت ضدزنگ بودن را تقویت می‌کند. علاوه‌برآن نیکل به فلز درخشندگی و جلای بیشتری می‌دهد. کیفیت استیل به کار رفته در قاشق و چنگال برمبنای میزان کروم به نیکل تعیین می‌شود. در بازار علاوه بر کیفیت ۱۰٫۱۸، کیفیت‌های ۸٫۱۸ و  هم موجود است. عدد ۰٫۱۸ ۱۸ پایین‌ترین کیفیت را دارد و احتمال خوردگی در آن به‌دلیل نبود نیکل (به‌عنوان تقویت‌کننده) کمی بالاتر از دو ترکیب دیگر است.

    یک ترفند: آهن‌ربا با خودتان ببرید! استیل ضد زنگ در صورت وجود نیکل جذب آهن‌ربا نمی‌شود. اگر آهن‌ربا به آن چسبید، بدانید سرویسی که دارید خریداری می‌کنید، چندان مرغوب نیست.

    از نظر وزن، برخی قاشق و چنگال‌ها سنگین‌تر از انواع دیگر آن ساخته می‌شوند. معمولا قاشق و چنگال‌های سنگین‌تر طرفداران بیشتری دارند، اما انواع سبک‌تر هم طرفداران خودشان را دارند. بااین‌حال قاشق و چنگال‌هایی که خیلی نازک و معمولا ارزان‌قیمت هستند ممکن است به آسانی خم شوند و یا بشکنند.

    نکته: اگر می‌خواهید قاشق و چنگال‌ها را در ماشین ظرفشویی بشویید، بهتر است از نوع ضدخش آن بخرید. قاشق و چنگال‌های معمولی یا با دسته‌های چوبی برای شستن با ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. دلیلش این است که بخش فلزی قاشق و چنگال‌های معمولی که ضدخش نیستند به راحتی خش برمی‌دارد. آنهایی هم که دسته‌های چوبی دارند، دسته‌هایشان پس از مدتی قرار گرفتن در معرض پودر ماشین ظرفشویی خشک می‌شود و ترک برمی‌دارد.

    تعداد قطعات موجود در سرویس

    تعداد قطعات سرویس قاشق و چنگال

    در هنگام خرید به تعداد قطعات موجود در سرویس توجه کنید. البته کمتر سرویسی پیدا می‌شود که تعداد بیشتر از سی چهل مهمان را پوشش دهد. معمولا برای تعداد زیاد مهمان‌ها از روش‌های دیگری برای تهیه ملزومات سرو غذا استفاده می‌کنند. بنابراین فقط باید بیشترین تعداد مهمان‌هایی را که اغلب اوقات ممکن است به منزل‌تان بیایند و برایتان اهمیت دارند حساب کنید. بر این اساس می‌توانید سرویس‌های ۶ نفره به بالا مانند ۱۲، ۱۸ و ۲۴ نفره را خریداری کنید.

    نکته: می‌توانید به جای سرویس ۲۴ نفره دو سرویس ۱۲ نفره هم بخرید، اما به این فکر کنید که با خرید دو سرویس، از هر یک قطعات اضافی که اصلا به کارتان نمی‌آیند یک جفت خواهید داشت. از سوی دیگر، قیمت یک سرویس ۲۴ نفره از دو سرویس ۱۲ نفره در شرایط یکسان ارزان‌تر تمام می‌شود.

    معمولا برای حساب‌کردن قطعات سرویس‌ها از کلمه «پارچه» استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، یک سرویس ۲۰ پارچه معمولا برای ۴ نفر و سرویس ۴۵ پارچه برای ۸ نفر کفایت می‌کند. اما به‌طورکلی سرویس‌های قاشق و چنگال از ۱۲ پارچه تا ۱۸۱ پارچه به بالا تولید می‌شوند.

    [table id=75 /]

    معمولا هر یک از قطعات سرویس در جای مخصوص به خودشان قالب‌بندی شده‌اند و اگر یک عدد از آنها کم باشد کاملا مشخص می‌شود. فراموش نکنید حتما تمام بخش‌های جعبه را وارسی کنید تا چیزی از آن کم نشده باشد (مخصوصا قطعات کم‌تعداد و بزرگ‌تر مانند کفگیر و ملاقه که می‌توان آنها را جداگانه به فروش رساند). البته در فروشگاه‌های معتبر این اتفاق هرگز نمی‌افتد، اما بهتر است احتیاط کنید.

    اجزای اصلی سرویس قاشق و چنگال

    اجزای سرویس قاشق و چنگال

    هر سرویس قاشق و چنگال معمولا قطعات اصلی را دارد. بااین‌حال بعضی از مدل‌ها ممکن است همه موارد موردنیازتان را نداشته باشند. از طرفی همیشه در سرویس قطعاتی مانند چنگال مخصوص دسر، قاشق شکلات‌خوری و قطعات فانتزی دیگری هست که شاید هرگز استفاده نشوند؛ زیرا به راحتی با چنگال و قاشق‌های دیگر جایگزین می‌شوند. برای قطعات اضافی کاری نمی‌توانید بکنید؛ اما اگر قطعه‌ای هست که در سرویس انتخابی شما موجود نیست، آن را همان موقع تهیه کنید و جداگانه بخرید. زیرا ممکن است بعدها دیگر مدل آن را پیدا نکنید.

    قاشق

    مهم‌ترین انواع قاشق که باید در سرویس قاشق و چنگال موجود باشند عبارت‌اند از:

    [table id=56 /]

    برخی از سرویس‌ها قاشق بستنی‌خوری و قاشق دسر هم دارند.

    نکته: در این جدول‌ها، منظور از یک دست، در سرویس‌های ۶ نفره ۶ عدد، در سرویس‌های ۱۲ نفره ۱۲ عدد و در سرویس‌های ۲۴ نفره ۲۴ عدد از هر کدام است.

    چنگال

    [table id=57 /]

    معمولا سرویس‌ها (به‌خصوص سرویس‌های جدید) چنگال‌های متنوعی دارند. چنگال غذاخوری بلند است و شاخه‌های آن کشیده است. به‌عنوان مثال، چنگالی که خیلی کوچک‌تر و دارای دو شاخه است برای خوردن لابستر (نوعی خرچنگ) به‌کار می‌رود. چنگال‌های مخصوص خوردن صدف و حلزون کوچکترند و شاخه‌های آنها گردتر و کوتاه‌تر است. چنگال‌های مخصوص صدف و لابستر شاید در ایران کاربرد بسیار کمتری داشته باشند.

    کارد

    [table id=58 /]

    کارد غذاخوری در قدیم در ایران کمتر استفاده می‌شد و بیشتر برای خوردن میوه به کار می‌رفت، اما امروزه که غذاهای خارجی در ایران رواج پیدا کرده‌اند کاردها هم کاربرد بیشتری یافته‌اند.

    معمولا برای ما ایرانی‌ها کارد غذاخوری همان کارد میوه‌خوری است. اما اگر تمایلی ندارید از کاردهای سرویس‌تان برای خوردن میوه استفاده کنید، کاردهای میوه‌خوری را جداگانه (۶ تایی) بخرید. در بعضی از سرویس‌ها مخصوصا سرویس‌های ایرانی کارد میوه‌خوری جداگانه هم هست.

    سرویس‌ها کارد مخصوص آشپزخانه هم ندارند و باید آنها را جداگانه تهیه کنید.

    ابزار سرو غذا

    [table id=59 /]

    ابزارهای دیگر شامل کارد مخصوص برش‌دادن پنیر، ابزار برای برش کیک، قاشق با سرِ گرد مخصوص سرو بستنی، انبر مخصوص یخ، انبر مخصوص سالاد و بسیاری از اقلام ریز و درشت دیگر که هر یک کاربرد مخصوصی دارند.

    نوع جعبه سرویس قاشق و چنگال

    جعبه سرویس قاشق و چنگال

    سرویس قاشق و چنگال معمولا به دو صورت عرضه می‌شود.

    • نوع چمدانی یا سامسونتی با روکش جیر، چرم و نظایر آن؛
    • نوع کنسولی که شبیه میز است و پایه دارد.

    فرق آنها در این است که استفاده از نوع کنسولی راحت‌تر است، زیرا در یک مکان ثابت قرار می‌گیرد و مجبور نیستید آن را جابه‌جا کنید. اما سرویس کنسولی جای بیشتری را اشغال می‌کند و باید برای آن فضای کافی در منزل‌تان داشته باشید. در زیر یک نوع کنسولی سرویس قاشق و چنگال را مشاهده می‌کنید:

    کنسول سرویس قاشق و چنگال

    بودجه

    سرویس‌های قاشق و چنگال بسته به نوع برند، کیفیت، تعداد قطعات و نیز سامسونتی یا کنسولی بودن آن در قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. بودجه‌تان را در نظر بگیرید و با توجه به آن خرید کنید.

    معروف‌ترین برندهای قاشق و چنگال و محدوده قیمتی آنها

    از معروف‌ترین و معتبرترین برندهای خارجی که در ایران محبوب‌ترند می‌توان به برندهای سولایتر ایتالیا، زولینگن آلمان، ام جی اس، دالتون، جامبو و نظایر آنها اشاره کرد که قیمت‌های بالایی هم دارند. از برندهای ایرانی می‌توان ناب استیل، پاشا و ایران استیل را نام برد که ناب استیل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

    به‌طورکلی برندهای خارجی از برندهای ایرانی گران‌تر هستند. بااین‌حال هر یک از برندها برای هر مدلی که عرضه می‌کنند قیمت‌های متفاوتی دارند. این تفاوت قیمت به دلیل کیفیت متفاوت برندهاست؛ اما در تعیین قیمت سرویس قاشق و چنگال علاوه بر کیفیت، تعداد قطعات آنها هم نقش دارد.

    لیست قیمت انواع سرویس قاشق و چنگال

    از برندهای معتبر خرید کنید

    بسیاری از سرویس‌های قاشق و چنگال ممکن است تقلبی یا چینی از جنس نامرغوب باشند. بنابراین سعی کنید حتما از برندهای معتبر خارجی یا ایرانی و از فروشندگان معتبر خرید کنید تا پول‌تان را هدر نداده باشید. همه برندهای معتبر گارانتی دارند. حتما از فروشنده گارانتی آن را درخواست کنید.

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید