نکات خرید قهوه فوری که دوست‌داران قهوه باید بدانند

نکات خرید قهوه فوری که دوست‌داران قهوه باید بدانند
راهنمای مطالعه

    خرید قهوه فوری برای افرادی‌که عاشق این نوشیدنی هستند اما شرایط مناسبی برای دم‌کردن قهوه به‌روش سنتی ندارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما با این‌همه تنوعی که در بازار وجود دارد، کدام قهوه بهترین است؟ مطلب زیر به پرسش‌های شما دراین‌باره پاسخ می‌دهد.

    قهوه فوری چه فرقی با دانه‌های قهوه دارد؟

    صدها سال است که قهوه نوشیدنی محبوب مردم در سراسر دنیاست. بااین‌حال با فرایند خاص و وقت‌گیری که برای دم‌کردن دانه‌های آن نیاز است، نوع فوری آن به‌دلیل راحتی و سرعت آماده‌سازی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در هنگام انتخاب قهوه فوری، تقریبا همان عواملی را باید در نظر بگیریم که در هنگام انتخاب دانه‌های قهوه به‌کار می‌بریم. مسلما انتظار داریم قهوه‌ای باکیفیت، با طعم دلپذیر و عطر فوق‌العاده داشته باشیم. مشکل اینجاست که قهوه فوری بسته‌بندی شده است و به‌شکل پودر یا خردشده وجود دارد. به‌همین‌دلیل تشخیص کیفیت و مزه آن به‌راحتیِ دانه‌های قهوه نیست. بااین‌حال می‌توان هنوز هم با توجه به برخی نکات بهترین قهوه فوری را پیدا کرد.

    ۱. نوع دانه قهوه

    خرید قهوه فوری - نوع دانه قهوه

    دانه قهوه بر دو نوع اصلی عربیکا (Arabica) و روبوستا (Robusta ) است که هر یک بافت و طعم منحصربه‌فردی دارند. بااین‌حال بیشتر شرکت‌ها از مخلوطی از هر دوی آنها استفاده می‌کنند.

    نوع عربیکا در مزارع با ارتفاع بیشتر از سطح دریا کاشته می‌شود و طعم ملایم‌تری دارد. زیاد تلخ و غلیظ نیست، اما طعم آن بیشتر به ترشی می‌زند. قهوه روبوستا بیشتر در آسیا کاشته می‌شود و ارتفاع مزارع آن پایین‌تر از سطح دریاست. به‌همین‌دلیل غلیظ‌تر و تلخ‌تر است ولی ترشی کمتری دارد. بسته‌به ذائقه‌تان اگر طعم تلخ را می‌پسندید، می‌توانید از نوع قهوه روبوستا و اگر طعم ملایم‌تری می‌خواهید عربیکا را انتخاب کنید.

    روی بسته‌بندی قهوه فوری، نوع عربیکا یا روبوستا ذکر می‌شود و اگر هم قهوه ترکیبی از هردوی آنها باشد، مقدار هر یک از آنها را درج می‌کنند.

    ۲. کشور پرورش‌دهنده

    اگر نوشیدن قهوه از عادات هرروزه شماست، احتمالا به قهوه کشور خاصی علاقه دارید. دراین‌صورت پیداکردن قهوه موردعلاقه‌تان بسیار راحت است. کافی است روی برچسب بسته‌بندی یا قوطی را بخوانید. قهوه در کشورهای زیادی کشت می‌شود و حتی ممکن است در خود این کشورها طیف وسیعی از قهوه با کیفیت‌های مختلف وجود داشته باشد. این موضوع کاملا به ذائقه خودتان بستگی دارد. ممکن است برخی افراد بهترین مزارع قهوه را در ایتالیا و هلند بدانند، اما برخی دیگر عاشق طعم قهوه کلمبیا، اندونزی، کره یا نیجریه باشند.

    ۳. نحوه برشته‌کردن قهوه (رست)

    خرید قهوه فوری - انواع قهوه برشته‌شده

    رُست یا برشته‌کردن به فرایند استخراج طعم و عطر از دانه‌های قهوه و بودادن آن گفته می‌شود. پس از اینکه دانه‌های قهوه از مزرعه به محل برشته‌کردن منتقل می‌شوند، طی این فرایند روغن و رطوبت آنها را می‌گیرند و این دانه‌های سبز اسفنجی را به دانه‌های قهوه‌ای ترد تبدیل می‌کنند. سه نوع رست داریم که هر یک ویژگی‌های خاصی دارند:

    لایت رست (light roast): قهوه‌ای که به‌صورت لایت برشته می‌شود رنگ قهوه‌ای روشن‌تری دارد و طعم آن بیشتر به ترشی می‌زند. بهتر است نوع لایت با شیر مصرف شود.

    مدیوم رست (medium roast): این نوع برشته‌کردن معمولا سنتی‌تر است و محبوبیت بیشتری نسبت به انواع دیگر قهوه دارد. رنگ آن از لایت تیره‌تر است و طعم آن ترش‌وشیرین است. رست مدیوم خشک است و روغن ندارد. قهوه امریکایی نمونه‌ای از رست مدیوم است.

    دارک رست (dark roast): طعم آن قوی و رنگ آن از همه انواع رست تیره‌تر است و لایه‌ای از روغن روی سطح آن را می‌پوشاند. طعم ترشی آن از همه انواع کمتر است. قهوه ایتالیایی و فرانسوی نمونه‌هایی از این رست هستند.

    روی بسته‌بندی قهوه‌های فوری نوع رست آن ذکر شده است. بسته به ذائقه خودتان می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

    پرفروش‌ترین مدل‌های قهوه فوری

    [related]13090[/related]

    ۴. میزان کافئین

    به‌طورکلی به‌دلیل فرایند فرآوری که روی دانه‌های قهوه انجام می‌شود، مقدار کافئین قهوه فوری کمتر از دانه‌های قهوه است. بااین‌حال، در هنگام خرید قهوه فوری حتما سطح کافئین آن را بررسی کنید، مخصوصا اگر باردار هستید یا آن را برای کودک‌تان می‌خواهید. میزان کافئین موجود در قهوه فوری روی برچسب آن به‌صورت گرم در هر وعده نوشته می‌شود. میزان کافئین موجود در قهوه‌های فوری معمولا ۴۰، ۴۵ و ۶۰ گرم در هر وعده است. عوارض جانبی و طعم قهوه‌ای که فقط ۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد با قهوه‌ای که ۱۷۰ میلی‌گرم دارد کاملا متفاوت است. بنابراین بااینکه مصرف کافئین به محدوده سنی و وضعیت سلامت هر فرد بستگی دارد، بهتر است قهوه فوری زیر ۶۰ گرم کافئین را خریداری کنید.

    مقدار توصیه‌شده روزانه کافئین برای فرد بالغ سالم، ۳۰۰ میلی‌گرم است که به‌معنای حدودا ۲ تا ۴ فنجان قهوه فوری در روز است.

    مصرف کافئین بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم، احتمال دارد سبب عوارض جانبی خفیفی از جمله اضطراب، بی‌خوابی، کمبود خواب، افزایش ضربان قلب و لرزش عضلات شود.

    اگر با کافئین مشکل دارید، می‌توانید قهوه فوری بدون کافئین بخرید که حدود ۲ تا ۱۲ میلی‌گرم کافئین دارد.

    ۵. اسیدیته یا ترشی

    اسیدیته یا ترشی قهوه جزء لاینفک طعم قهوه است. میزان اسیدیته با توجه به درجه برشته‌کردن قهوه، روش پردازش آن و ارتفاع مزارع قهوه از سطح دریا تعیین می‌شود. بسته به اینکه قهوه در کجا پرورش یافته است، میزان اسیدیته آن می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، قهوه عربیکا طعم ترشی اسید سیتریک را دارد (که از مرکبات مشتق می‌شود) درحالی‌که برخی دیگر مزه اسید مالیک را دارند که در بعضی میوه‌های کال و نیز در میوه‌های سبزرنگی مانند کیوی حس می‌شود.

    اگر طعم ترشی قهوه را نمی‌پسندید، قهوه با اسیدیته کمتر را انتخاب کنید. اگر درباره اسیدیته چیزی ننوشته بود، می‌توانید از مطالبی که در بخش رست و نوع دانه قهوه درباره ترشی گفتیم میزان اسیدیته آن را حدس بزنید. مثلا یادتان باشد که عربیکا ترش‌تر از روبوستاست و ترشی رست لایت و مدیوم بیشتر است.

    اگر مشکلات معده دارید، بهتر است قهوه با اسیدیته کمتر را خریداری کنید.

    ۶. رایحه قهوه

    خرید قهوه فوری - رایحه قهوه

    رایحه قهوه یا آروما یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده کیفیت آن است. رایج‌ترین رایحه‌های قهوه عبارت‌اند از رایحه کربنی یا دودی، میوه‌ای، کاراملی و فندقی. تشخیص رایحه قهوه هم قبل از امتحان‌کردن آن ممکن نیست، مگر آنکه رایحه آن را روی آن نوشته باشند.

    ۷. مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌ها

    معمولا به قهوه فوری مواد افزودنی و طعم‌دهنده هم اضافه می‌کنند. بسته به نوع این مواد افزودنی ممکن است قهوه طعم عسل، وانیل یا ترکیبی از آجیل و کارامل را داشته باشد. معمولا این موارد در روی بسته‌بندی ذکر می‌شوند اما در اصل باید ابتدا آن را مزه کنید تا بفهمید طعم قهوه چطور است. ارآنجاکه این امکان در قهوه فوری وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم یک بار یک بسته یک‌وعده‌ای را امتحان کنید و بعد برای خرید تعداد بیشتر اقدام کنید. اگر قصد خرید نوع فله‌ای آن (در قوطی یا جعبه) را دارید، بهتر است نظرات کاربران را درباره آن بخوانید. درست است که معمولا نظرات متفاوت است اما اگر بسیاری از افراد عقیده مشترکی داشته باشند می‌توان به آن اعتماد کرد.

    ۸. ارگانیک یا غیرارگانیک بودن آن

    قهوه‌های ارگانیک طعم و عطر متفاوتی دارند و کاملا مشابه قهوه دم‌کرده هستند. این قهوه‌ها به‌شکل طبیعی و بدون قارچ‌کش‌ها و سموم دفع آفات یا علف‌کش‌ها رشد می‌کنند. بنابراین اگر برچسب ارگانیک روی قهوه فوری باشد، عالی است. زیرا ضرر کمتری دارد. قهوه‌های ارگانیک معمولا گران‌تر از قهوه‌های معمولی هستند.

    ۹. چند نوع قهوه فوری داریم؟

    ption id="attachment_21589" align="alignnone" width="850"]خرید قهوه فوری - نوع قهوه فوری قهوه 3 در 1

    قهوه‌های فوری به‌شکل پودر ریز یکدست و یا بافت خردشده حل‌شونده در آب تولید می‌شوند. برخی از قهوه‌های فوری با عنوان کافی‌میکس ۲ در ۱ یا ۳ در ۱ در بازار وجود دارند. در این قهوه‌ها به‌جز قهوه، شیر یا شکر هم اضافه می‌کنند. نوع ۲ در ۱ آن حاوی قهوه و پودر شیر غیر لبنی (تهیه شده از روغن پالم) است و شکر ندارد؛ اما نوع ۳ در ۱ آن علاوه‌بر قهوه و پودر شیر، شکر هم دارد.

    ۱۰. مدل بسته‌بندی را در نظر بگیرید

    خرید قهوه فوری - نوع بسته‌بندی

    قهوه فوری در بسته‌های یک‌وعده‌ای یک ‌نفره و یا در قوطی، جعبه یا بطری‌های شیشه‌ای با درب محکم و مقاوم در برابر نفوذ هوا عرضه می‌شود. بسته‌های یک‌نفره چون برای یک وعده کافی است استفاده از آن خیلی راحت است. مخصوصا در زمان‌هایی که عجله دارید این بسته‌بندی‌های تک‌نفره عالی هستند. زیرا مجبور نیستید مقدار آن را اندازه بگیرید. این بسته‌بندی‌ها برای سفر هم مناسب‌اند. نوع قوطی و جعبه‌ای برای مسافرت چندان راحت نیستند.

    یک پیشنهاد: بسته‌بندی‌های قهوه اغلب بسیار شیک هستند. بنابراین برای هدیه‌دادن بسیار مناسب هستند. اگر فردی‌که می‌خواهید به او هدیه بدهید اهل قهوه است، بسته‌های قهوه فوری هدیه‌ای عالی برایش به حساب می‌آید!

    ۱۱. آیا قهوه فوری گران است؟

    قهوه‌های فوری در قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند، ولی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از صرف قهوه در کافی‌شاپ هستند. اگر بخواهید هر روز در کافی‌شاپ قهوه مصرف کنید، برای‌تان هزینه بالایی برمی‌دارد. همچنین ازآنجاکه نیازی به قهوه‌ساز ندارید، مجبور نیستید دستگاه آن را خریداری کنید. قهوه فوری به‌راحتی آماده می‌شود و تنها چیزی که نیاز دارید یک فنجان آب‌جوش (یا سرد) یا شیر است. معمولا بسته‌های یک‌وعده‌ای به‌شکل دانه‌ای یا جعبه‌ای درتعداد زیاد فروخته می‌شوند که در تعداد زیاد ارزان‌تر درمی‌آید.

    ۱۲. وجود گلوتن در قهوه فوری برای همه مضر است؟

    قبل از هر چیز باید بدانید قهوه فوری نوعی قهوه فرآوری شده است. ظاهرا پروتئین‌های موجود در قهوه در طی چرخه‌های پردازش به آسانی به گلوتن تبدیل می‌شوند. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند با مصرف قهوه فوری التهاب و مشکلات گوارشی پیدا می‌کنند. روی برخی از بسته‌بندی‌های قهوه فوری عبارت بدون گلوتن نوشته شده است که البته نمی‌توان کاملا از نبود گلوتن در آن مطمئن بود. اگر به گلوتن حساسیت دارید یا به اینکه قهوه فوری‌ای که می‌خرید شک دارید، قهوه فوری خریداری نکنید.

    ۱۳. برندهای معتبر کدامند؟

    خرید قهوه فوری - برندهای معتبر قهوه فوری

    از بهترین برندهای قهوه که در ایران پرفروش هستند، می‌توان به نسکافه (نستله)، مولتی کافه، کافی میت و نظایر آنها اشاره کرد.

    شما قهوه دم‌کشیده سنتی را دوست دارید یا قهوه فوری را؟ از کدام برند راضی هستید؟

    مشاهده محبوب‌ترین انواع قهوه فوری

    [see_also]20694[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید