قبل از خرید کرم مرطوب‌کننده این نکات را حتما بدانید

قبل از خرید کرم مرطوب‌کننده این نکات را حتما بدانید
راهنمای مطالعه

    با این‌همه مرطوب‌کننده‌‌های جورواجور انتخاب گزینه مناسب همیشه کار آسانی نیست. اما نگران نباشید! مطلب امروز «درجه» حاوی نکات به‌دردبخوری است که پیشنهاد می‌کنیم برای خرید کرم مرطوب کننده به خاطر بسپارید.

    گفتنی‌ها زیاد است؛ پس، بی‌مقدمه و بدون حاشیه می‌رویم سر اصل مطلب!

    ۱. کرم مرطوب‌کننده با کرم آب‌رسان تفاوت‌هایی دارد

    خرید کرم مرطوب کننده - تفاوت کرم مرطوب‌کننده با کرم آب‌رسان

    اغلب‌مان در این مورد اشتباه فکر می‌کنیم؛ به نظرمان کرم مرطوب‌کننده همان کرم آب‌رسان است و تنها تفاوت این دو به ترجیح تولیدکننده در انتخاب واژگان برمی‌گردد! درحالی‌که در واقعیت این‌طور نیست! هم کرم مرطوب‌کننده (moisturizer) و هم کرم آب‌رسان (hydrator)، هر دو، برای نرمی و لطافت پوست فرمولاسیون می‌شوند، اما ازلحاظ نوع ترکیبات و نحوه عملکرد تفاوت‌هایی دارند که برایتان توضیح خواهیم داد. بنابراین، وقتی فرمولاسیون کرمی با واژه «مرطوب‌کننده» یا «آب‌رسان» توصیف می‌شود، عمدی در کار است.

    تفاوت کرم مرطوب‌کننده با کرم آب‌رسان

    تفاوت کرم مرطوب‌کننده و کرم آب‌رسان را می‌توان در چگونگی تأمین نیازهای رطوبتی پوست دانست؛ اگرچه، درنهایت، اثر هر دو چندان متفاوت از یکدیگر نیست.

    • کرم مرطوب‌کننده: کرم‌های مرطوب‌کننده از ترکیبات پایه‌روغنی، شامل مسدودکننده‌ها (مانند وازلین و روغن‌های معدنی) و نرم‌کننده‌ها (مانند اِستِرها و روغن‌های گیاهی)، بهره می‌برند؛ بنابراین، برای پوست‌های خشک و فاقد چربی کاربرد دارند. ماهیت ترکیبات مورداستفاده در این نوع کرم‌ها به‌گونه‌ای است که با ایجاد سدی محافظتی روی سطح پوست از خروج رطوبت جلوگیری می‌کنند.
    • کرم آب‌رسان: کرم‌های آب‌رسان، به‌دلیل بهره‌مندی از ترکیبات هومِکتانت، نظیر گلیسیرین و هیالورونیک اسید، برای پوست‌های دی‌هیدراته یا کم‌آب کاربرد دارند. هومکتانت‌ها را می‌توان ترکیبات جاذب رطوبت نامید؛ چراکه از طریق جذب رطوبت هوا وارد عمل می‌شوند و در مواردی حتی از رطوبت لایه‌های عمقی‌تر پوست وام می‌گیرند. البته، نحوه عملکرد هر هومکتانتی در آب‌رسانی می‌تواند متفاوت باشد.

    با این تفاصیل، کرم مرطوب‌کننده را باید برای پوست خشک و کرم آب‌رسان را برای پوست دی‌هیدراته استفاده کنیم. ناگفته نماند کرم‌های دومنظوره‌ای هم داریم که کار حفظ رطوبت و آب‌رسانی را یکجا انجام می‌دهند.

    مشاهده پرفروش‌ترین کرم‌های‌ آبرسان

    پوست من خشک است یا دی‌هیدراته؟

    خشکی و کم‌آبی پوست، برخلاف تصور عموم، دو وضعیت متفاوت است:

    • پوست خشک نوعی از انواع پوست است، مانند پوست چرب یا مختلط. مشکل این نوع پوست از کمبود چربی پوست ناشی می‌شود. پوست‌های خشک به‌دلیل فقدان چربی به کویری برهوت می‌مانند و معمولا پوسته‌پوسته و ملتهب می‌شوند. در پوست‌های خشک بیش از سایر انواع پوست به مشکلاتی چون اگزما برمی‌خوریم.
    • پوست دی‌هیدراته پوستی تشنه و کم‌آب با حداقل شادابی است. کم‌آبی در هر نوع پوستی، حتی چرب و مختلط، گاهی رخ می‌دهد. ازجمله عوارض دی‌هیدراته‌شدن پوست می‌توان به پیری زودرس و بروز چین‌وچروک‌های واضح اشاره کرد. کبودی زیر چشم از دیگر مشکلات شایعی است که معمولا در پوست‌های دی‌هیدراته به چشم می‌خورد.

    تشخیص بین این دو برای هرکسی کار راحتی نیست و پیشنهاد می‌کنیم از متخصص پوست کمک بگیرید. موضوع پیچیده‌ای است؛ چون پوست می‌تواند هم‌زمان خشک و دی‌هیدراته باشد که در این صورت شاید پزشک معالج صلاح ببیند از هم مرطوب‌کننده و هم آب‌رسان استفاده کنید.

    [related]13502[/related]

    ۲. همه خانواده روی یک مرطوب‌کننده حساب باز نکنید

    خرید کرم مرطوب کننده مناسب برای انواع پوست

    مرطوب‌کننده مناسب برای هر نوع پوستی متفاوت است؛ پس، همه اعضای خانواده لزوما نمی‌توانید روی یک مرطوب‌کننده حساب باز کنید!

    • خشک: پوست‌های خشک به مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر و فرمولاسیون‌شده بر پایه روغن بهتر جواب می‌دهند. البته، چنانچه پوست خیلی خشکی دارید که به مرطوب‌کننده‌های معمولی جواب نمی‌دهد، شاید چاره کار در استفاده از مرطوب‌کننده‌های تجویزی باشد؛ این قبیل مرطوب‌کننده‌های قوی تنها با نسخه پزشک قابل‌خریداری‌اند.
    • چرب: برای پوست‌های چرب به مرطوب‌کننده‌ای نیاز است که هم سبک‌تر باشد و هم فاقد چربی و فرمولاسیون‌شده بر پایه آب؛ فرآورده‌های پایه‌آب روی پوست سبک‌ترند و منافذ پوست را نمی‌بندند. درضمن، برای پوست‌های چرب دنبال مرطوب‌کننده‌ها و آب‌رسان‌های فاقد ترکیبات جوش‌زا یا اصطلاحا نان‌کومِدوژِنیک (noncomedogenic) باشید.
    • حساس: برای پوست‌های حساس از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حاوی ترکیبات تسکین‌دهنده و ملایم و ترجیحا غیرمعطر باشد. همچنین می‌توانید از فرمولاسیون‌های ضدحساسیت یا اصطلاحا هایپوآلرژنیک (hypoallergenic) استفاده کنید. چنانچه روی محصولی به واژه هایپوآلرژنیک برخوردید، یعنی واکنش‌های آلرژیک کمتری نسبت به سایر فرمولاسیون‌ها ایجاد می‌کند؛ البته که تضمین صددرصدی در کار نیست!
    • نرمال و مختلط: برای پوست‌های نرمال و مختلط می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر و فرمولاسیون‌شده بر پایه آب استفاده کنید. منتها، چون پوست‌های مختلط در برخی نواحی خشک‌ترند (پوست‌های مختلط معمولا در ناحیه T صورت، شامل پیشانی و بینی و چانه، به چربی و در نواحی گونه‌ها به خشکی می‌زنند)، شاید لازم باشد برای نواحی خشک‌تر از مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر استفاده کنید.

    پس، برای خرید کرم مرطوب کننده حتما باید نوع پوست‌تان را بشناسید؛ وگرنه، بعید نیست محصولی با فرمولاسیون ناسازگار و غیراثربخش انتخاب کنید. مرطوب‌کننده‌ها، تنها درصورتی اثربخش واقع خواهند شد، که ازلحاظ فرمولاسیون با نوع پوست سازگار باشند. برای مثال، پوست‌های خیلی خشک احتمالا از مرطوب‌کننده‌های فرمولاسیون‌شده بر پایه آب جواب نمی‌گیرند؛ این نوع پوست در وهله اول به مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تری نیاز دارد که بیش از آب‌رسانی در حفظ رطوبت پوست مؤثر باشند.

    مشاهده کرم‌های مرطوب‌کننده برای پوست خشک

    ۳. به تفاوت کرم با لوسیون‌ و پماد آگاه باشید

    خرید کرم مرطوب کننده - تفاوت کرم با لوسیون و پماد

    هرکدام اینها بافت متفاوتی دارند. اما حتما می‌پرسید کدام نوع مرطوب‌کننده انتخاب بهتری است؟ کرم، لوسیون یا پماد؟ خب، باید بگوییم به نوع و نیاز پوست بستگی دارد.

    • لوسیون: لوسیون‌ در مقایسه با کرم و پماد درصد آب بیشتری دارد و رقیق‌تر است؛ به همین دلیل، راحت‌تر روی پوست پخش و سریع‌تر جذب می‌شود. لوسیون‌ها چون احساس سنگینی ایجاد نمی‌کنند، برای پوست‌های چرب گزینه مناسبی به شمار می‌روند.
    • کرم: کرم‌ها معمولا از نیمی آب و نیمی روغن تشکیل می‌شوند و از لوسیون‌ها سنگین‌ترند؛ اگرچه باز هم به چربی پمادها نیستند و راحت روی پوست پخش می‌شوند. چنانچه پوست نرمال یا خشکی دارید، کرم گزینه مناسبی است.
    • پماد: پماد در مقایسه با لوسیون و کرم دارای فرمولاسیون سنگین‌تری است و معمولا از تنها ۲۰ درصد آب تشکیل می‌شود. پمادها، به‌دلیل حجم بالای ترکیبات روغنی و سدی که برای حفظ رطوبت روی پوست ایجاد می‌کنند، برای پوست‌های خیلی خشک و نواحی مستعد خشکی، مانند آرنج و پا، مناسب‌ترند؛ اما برای پوست‌های چرب پیشنهاد نمی‌شوند.

    البته، می‌توانید با تغییر فصل نوع مرطوب‌کننده‌ای را که استفاده می‌کنید تغییر دهید. برای مثال، چنانچه پوست خشکی دارید، می‌توانید تابستان‌ها از لوسیون و با شروع فصل سرما و کاهش رطوبت هوا از کرم استفاده کنید. درضمن، چون پوست صورت نازک‌تر و حساس‌تر است، بهتر است برای صورت از مرطوب‌کننده‌های مخصوص بدن استفاده نکنید. این را هم بدانید که کارشناسان، از بابت زمان روز، شب را وقت بهتری برای استفاده از مرطوب‌کننده‌های سنگین می‌دانند.

    مشاهده انواع لوسیون بدن

    ۴. نکته دیگری هم هست که باید بدانم؟

    بله! بگذارید چند کلمه‌ای هم از ترکیبات رایج مورداستفاده در مرطوب‌کننده‌ها برایتان بگوییم:

    • آنتی‌اکسیدان‌ها: مرطوب‌کننده‌های حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی (مانند عصاره چای سبز، بابونه، انار و ریشه شیرین‌بیان)، در افزایش شادابی و سلامتی پوست مؤثر به نظر می‌رسند. آنتی‌اکسیدان‌ها اثر سوء رادیکال‌های آزاد روی سلول‌های پوست را خنثی می‌کنند.
    • سالیسیلیک اسید: سالیسیلیک اسید ازجمله ترکیبات رایجی است که معمولا در مرطوب‌کننده‌های مخصوص پوست‌های آکنه‌خیز استفاده می‌شود؛ منتها، به‌دلیل اثر خشک‌کنندگی، ممکن است برای پوست‌های خشک و حساس تحریک‌زا باشد.
    • استروئیدها: برخی افراد برای درمان خارش پوست به استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی ترکیبات استروئیدی روی می‌آورند؛ اما استفاده از این نوع مرطوب‌کننده‌ها، بدون مشورت با پزشک و به‌مدت طولانی، می‌تواند مشکلات پوستی دیگری ایجاد کند.
    • ضدآفتاب‌: برخی مرطوب‌کننده‌ها برای مقابله با پرتوهای زیان‌بار خورشید از ترکیبات فعال، نظیر تیتانیوم اکسید، برخوردارند؛ منتها، قدرت محافظتی این نوع مرطوب‌کننده‌ها زمانی قابل‌اتکاست که طیف‌گسترده (قابلیت محافظت در برابر پرتوهای UVA و UVB) و از SPF حداقل ۳۰ برخوردار باشند. درصورتی هم که از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب جداگانه استفاده می‌کنید، یادتان باشد نوبت ضدآفتاب پس از مرطوب‌کننده است.
    • ویتامین آ (رِتینول): ویتامین آ دارای خواص ضدپیری است و هم در مرطوب‌کننده‌های تجویزی و هم غیرتجویزی گاهی یافت می‌شود. اما دقت داشته باشید که مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین آ باید بااحتیاط مصرف شوند؛ چراکه ویتامین آ در برخی افراد تحریک پوستی ایجاد می‌کند.

    سخن پایانی

    امیدواریم با نکاتی که برشمردیم، بتوانید این بار برای خرید کرم مرطوب کننده آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. یادتان باشد خرید کرم مرطوب کننده مناسب تنها برای شما سخت نیست؛ پس، در اشتراک‌گذاری و ارسال این متن با سایر دوستان‌تان تردید نکنید!

    مشاهده محبوب‌ترین کرم‌های مرطوب‌کننده

    [see_also]6050[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید