۷ سؤالی که باید قبل از خرید پیانوی دست دوم از صاحب ساز بپرسید

۷ سؤالی که باید قبل از خرید پیانوی دست دوم از صاحب ساز بپرسید
راهنمای مطالعه

    خرید پیانوی دست دوم می‌تواند تصمیمی مقرون‌به‌صرفه باشد. اما به شرط اینکه دست‌دوم سالم بخرید، وگرنه ضرر می‌کنید! حالا حتما می‌پرسید صحت‌وسلامت پیانوهای کارکرده را ازکجا بفهمیم؟ ما به شما خواهیم گفت.

    اگر برای خرید پیانو اقدام کرده باشید، حتما می‌دانید پیانوهای آکوستیک چقدر قیمت‌دارند. برای خرید پیانوی آکوستیک باید دست‌کم ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید. تازه این تقریبا حداقلش است. اما پیانوهای کارکرده از نوی همان مدل نسبتا ارزان‌ترند. اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که یادگیری پیانو را با خرید دست‌دوم این ساز شروع کنید، پس مطلب امروزمان حتما به دردتان می‌خورد. می‌خواهیم ۷ سؤال مهمی را با شما مطرح کنیم که بهتر است هنگام بازدید پیانو (پیانو چیزی نیست که صرفا از روی عکس بخرید!) از صاحب ساز بپرسید.

    اگر فرض را بر این بگذاریم که صاحب ساز آدم روراستی است و حقیقت را می‌گوید، می‌توانید با دانستن جواب این سؤالات بهتر تصمیم بگیرید:

    ۱. چرا قصد فروش دارید؟

    خرید پیانوی دست دوم - پیانوی آکوستیک گرند

    صاحب پیانو قطعا به دلیلی تصمیم به فروش گرفته است. شاید با خودتان بگویید دلیلش هرچه هست باشد، به من چه ارتباطی پیدا می‌کند! اما بگذارید ربطش را برایتان روشن کنیم.

    با فهمیدن دلیل فروش پیانو تا حدودی دست‌تان می‌آید چقدر خوب نگهداری شده است. کسی که از روی تنگنای مالی پیانویی را برای فروش می‌گذارد، احتمالا در ماه‌های اخیر از مراقبت‌های هزینه‌بردار، مانند کوک به‌موقع، سر باز زده است. شاید هم طرف مقابل تصمیم دارد پول فروش این پیانو را کمک‌هزینه خرید پیانویی دیگر کند. دراین‌صورت حتما از صاحب پیانو بپرسید که چرا ساز فعلی برایش جواب‌گو نیست.

    ۲. هر چند وقت برای کوک اقدام می‌کردید؟ چه کسی این کار را برایتان انجام می‌داد؟

    خرید پیانوی دست دوم - کوک پیانوی آکوستیک قبلا هم برایتان توضیح دادیم که پیانوهای آکوستیک هر چند وقت به کوک مجدد نیاز دارند (معمولا سالی دو بار). تغییرات آب‌وهوایی و به‌خصوص رطوبت روی کوک و صدای این نوع پیانوها مؤثرند. بنابراین با تغییر فصل احتمالا کوک پیانو به تنظیم مجدد نیاز خواهد داشت. پس پیش از تصمیم نهایی برای خرید فلان پیانوی آکوستیک دست دوم باید نسبت به این مسئله که آیا به‌موقع کوک می‌شده یا نه حساس باشید. همان طور که گفتیم، اغلب پیانوهای آکوستیک باید حداقل سالی دو بار توسط متخصص این کار کوک شوند. منتها چون کوک‌کردن هزینه برمی‌دارد، برخی افراد در فواصلی که باید برای کوک اقدام نمی‌کنند. با خرید پیانوی چنین افرادی ممکن است برای تنظیم کوک یا سایر تعمیرات مرتبط، متحمل هزینه‌های اضافی شوید. پیانویی که مدت‌های طولانی کوک نشده برای بازگشت به حالت استاندارد به یک کوک اساسی نیاز خواهد داشت. یعنی زحمتی فراتر از کوک معمولی که هزینه بیشتری هم برمی‌دارد! تازه اگر احیانا فهمیدید صاحب پیانو برای کوک از افراد کمتر وارد کمک می‌گرفته تا هزینه کمتری بپردازد، باز هم نشانه خوبی نیست. چون ممکن است قطعات داخلی پیانو به‌دلیل ناشی‌گری در انجام کوک آسیب دیده باشند و درنتیجه هزینه‌های اضافی به صاحب بعدی ساز تحمیل شود.

    ۳. این پیانو کجا نگهداری می‌شد؟

    از اهمیت محل نگهداری پیانو به‌سادگی عبور نکنید. پیانویی که برای مثال در زیرزمین یا منزلی خالی از سکنه رها شده بوده به احتمال زیاد از وضعیت خوبی برخوردار نیست. نگهداری پیانو در هرجایی که نوسانات دمایی و رطوبت قابل‌کنترل نباشد به سلامت ساز آسیب جدی وارد می‌کند. پس سعی کنید بفهمید که پیانوی مدنظر تحت چه شرایطی نگهداری می‌شده است.

    [related]17031[/related]

    ۴. آیا زیاد جابه‌جا شده است؟

    در هر جابه‌جایی ممکن است ضربه‌ای کاری به پیانو وارد شده باشد. پس جابه‌جایی‌های مکرر را جدی بگیرید.

    درضمن وقتی برای بازدید پیانو می‌روید، مسیر خروج پیانو را هم بررسی کنید. درمورد پیانوهای گرند، چون عریض‌وطویل‌اند، راهرو یا راه‌پله تنگ کار را سخت می‌کند. معمولا در چنین شرایطی هزینه جابه‌جایی هم بالاتر خواهد بود. وقتی پیانوی نو می‌خرید، فروشنده موظف است جنس فروخته‌شده را صحیح‌وسالم در منزل تحویل‌ دهد. اما پیانوی دست دوم که می‌خرید، خودتان باید درمورد جابه‌جایی تصمیم بگیرید. ما که پیشنهاد می‌کنیم از نیروهای ماهر برای انتقال پیانو کمک بگیرید.

    ۵. چه کسی از این پیانو استفاده می‌کرد؟

    خرید پیانوی دست دوم - نوازنده پیانو

    دو پیانوی دقیقا یکسان، هم ازلحاظ مدل و هم سال ساخت، ممکن است بسته به اینکه چه کسی پشت‌شان می‌نشیند با شرایط متفاوتی عمر کنند. پس خود نوازنده هم مؤثر است. نوازندگان حرفه‌ای سازشان را در شرایط خوبی نگه می‌دارند. برای چنین افرادی کوچک‌ترین صدای ناکوک هم اهمیت دارد. پس می‌توان حدس زد که روی کوک مداوم و نگهداری‌هایی از این قبیل حساس بوده‌اند.

    ۶. ساخت چه سالی است؟

    جا دارد نکته‌ای را هم درخصوص پیانوهای قدیمی خدمت‌تان عرض کنیم. مراقب پیانوهایی که چند دهه از سال ساخت‌شان می‌گذرد، باشید! خصوصا درمورد پیانوهای آکوستیک باید بدانید که هرچه قدیمی‌تر باشند، احتمال اینکه مجبور به تعمیرات شوید بیشتر است. پیانوهای آکوستیک به‌دلیل دارابودن قطعات متحرک در تعداد زیاد به‌مرور فرسوده می‌شوند و توانایی نگهداری کوک توسط سیم‌ها افت می‌کند. بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که به تعویض قطعه نیاز پیدا کنید.

    اگر هم صاحب پیانو درمورد سال ساخت اظهار بی‌اطلاعی کرد، احتمالا بتوانید سال ساخت را از روی شماره سریال ساز پیدا کنید. کافی است شماره سریال را از روی پیانو بردارید و همراه با اسم برند در گوگل جست‌وجو کنید. بعید نیست که با این ترفند به جواب برسید!

    ۷. صاحبان قبلی پیانو چه کسانی بودند؟

    اگر می‌توانید، سعی کنید بفهمید پیانوی مدنظر چند بار دست‌به‌دست شده است. درمورد پیانوهای قدمت‌داری که دست صاحبان متعددی بوده‌اند باید محتاط‌تر باشید. این قبیل پیانوها احتمالا زیادتر هم جابه‌جا شده‌اند.

    سخن پایانی

    برای خرید پیانوی دست دوم تنها به برند اکتفا نکنید. دوم اینکه اگر مبتدی و ناواردید، خصوصا برای خرید پیانوهای آکوستیک بدون مشورت اقدام نکنید. بهتر است برای بازدید پیانو از یک کاربلد تقاضا کنید همراه‌تان بیاید تا جزئیات فنی را هم مدنظر قرار دهد. اگر این مطلب را پسندیدید، با سایر دوستان سازدوست‌تان هم به اشتراک بگذارید! [see_also]17196[/see_also]

    تهیه شده در: درجه
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید