بهترین فیلم های ۲۰۱۹؛ ۵۳ فیلم تماشایی که نباید از دست بدهید

30

بهترین فیلم های ۲۰۱۹ را می‌شناسید؟ سال ۲۰۱۹ فیلم‌های بسیار خوبی روی پرده نقره‌ای نقش بستند، از درام‌های جذاب گرفته تا فیلم های کمدی و مستندهای دیدنی. در سینمای وحشت و دنیای ابرقهرمان‌ها هم فیلم خوب کم نبود. این شما و این هم فهرست بهترین فیلم های ۲۰۱۹.

راهنمای مطالعه نمایش

۵۳. مرده‌ها نمی‌میرند (The Dead Don’t Die)

مرده ها نمی میرند یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

رونیکس
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی، فانتزی، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جیم‌ جارموش (Jim Jarmusch)
بازیگران اصلی: بیل موری (Bill Murray)، آدام درایور (Adam Driver)، کلویی سونی (Chloë Sevigny)
امتیاز IMDB: امتیاز ۵٫۴ از ۱۰

جیم‌ جارموش این بار به‌سراغ داستانی آخرالزمانی رفته است، ماجرایی هجوگونه و سیاه در شهری به‌نام سنترویل (Centerville) که زامبی‌ها یا همان مرده‌های متحرک به آن هجوم آورده‌اند. در این میان، دو افسر مجبور به رویارویی با زامبی‌هایی هستند که دلیل هجومشان به شهر چندان مشخص نیست.

جارموش در «مرده‌ها نمی‌میرند» به‌شکل استعاری از متریالیسم یا همان مادی‌گرایی آمریکایی می‌گوید که در دوران ریاست‌جمهوری فردی مانند دونالد ترامپ بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد. طنز تلخ و هجوگونه فیلم با بازی‌های خوب بازیگران آن تکمیل می‌شود.

۵۲. کوه (The Mountain)

کوه از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ریک الورسون (Rick Alverson)
بازیگران اصلی: تای شریدان (Tye Sheridan)، اودو کی‌یر (Udo Kier)
امتیاز IMDb: امتیاز ۵٫۴ از ۱۰

«کوه» اثری است از ریک آل‌ورسون (Rick Alverson) که بی‌شباهت به کابوسی درباره تنهایی، بیگانگی و تمایلات اُدیپی نیست. به نظر می‌رسد آل‌ورسون در فیلم خود از استنلی کوبریک فقید (Stanley Kubrick) و یورگوس لانتیموس (Yorgos Lanthimos) الهام گرفته است. فیلم در سال‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی می‌گذرد و درباره پسری به‌نام اندی است که مادرش را از دست داده. او با پزشکی همراه می‌شود که از روشی خاص برای درمان بیماری های روانی استفاده می‌کند.

در این سفر، اندی در نقش همراه و همکار پزشک ظاهر می‌شود. آنها از آسایشگاهی به آسایشگاه دیگر می‌روند و با روش لوبوتومی که اکنون از روش‌های منسوخ درمان است، به معالجه افراد مختلف مشغول می‌شوند. در خلال این سفرها، اندی و پزشک از خانه مردی سر درمی‌آورند که خواهان درمان دخترش به روش لوبوتومی است.

در این میان، رابطه‌ای بین اندی و دختر شکل می‌گیرد. آیا اندی هم تحت این درمان قرار خواهد گرفت؟ در داستان «کوه» گاهی‌ تمیزدادن کمدی از وحشت مشکل می‌شود و همین نکته آن را یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ می‌کند.

۵۱. نیشکر سوزان (Burning Cane)

نیشکر سوزان از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۱۷ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: فیلیپ یومانز (Phillip Youmans)
بازیگران اصلی: وندل پیرس (Wendell Pierce)، کارن کایا لیورز (Karen Kaia Livers)
امتیاز IMDb: امتیاز ۵٫۵ از ۱۰

فیلیپ یومانس (Phillip Youmans)، کارگردان ۱۹ساله «نیشکر سوزان»، با نخستین اثر خود یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ را روانه پرده نقره‌ای کرده است. داستان «نیشکر سوزان» در مناطق روستایی‌ لوئیزیانا می‌گذرد، در روستایی که آدم‌هایش در میان مزارع نیشکر، قلبشان را به شیطان فروخته‌اند.

در این میان، شخصیت مادری فوق‌مذهبی در فیلم وجود دارد که سعی در تحمیل عقاید خود به فرزندانش دارد. اما به نظر می‌رسد در جدال میان خدا و شیطان در این روستا، خداوند چندان قدرتمند ظاهر نمی‌شود. حتی مبلغ مذهبی منطقه هم به صف طرف‌داران شیطان پیوسته است. فقط موضوع جنجالی و جذاب «نیشکر سوزان» نیست که از آن اثری ستودنی ساخته است؛ صحنه‌پردازی‌های فیلم با صدای حشرات، خانه‌هایی نیمه‌خالی و سکون هوا در صحنه‌ها هم آن را دیدنی کرده‌اند.

۵۰. ولگرد ساحلی (The Beach Bum)

ولگرد ساحلی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: هارمونی کورین (Harmony Korine)
بازیگران اصلی: متیو مک‌کانهی (Matthew McConaughey)، اسنوپ داگ (snoop dogg)
امتیاز IMDb: امتیاز ۵٫۵ از ۱۰

به بازیگران «ولگرد ساحلی» که برخی آن را «بطری ساحلی» هم می‌نامند کمی دقت کنید: متیو مک‌کانهی، اسنوپ داگ، زک افرون و جونا هیل. ترکیب جالبی است، نه؟ حال اگر بدانید که فیلم درباره مردی به‌نام مونداگ با نقش‌آفرینی متیو مک‌کانهی است که به ماری‌جوانا اعتیاد دارد و سبک زندگی خاص خودش را پیش گرفته است، احتمالا درباره این فیلم کنجکاوتر هم خواهید شد.

اتفاقات مختلفی در مسیر این کمدی سرخوشانه به وقوع می‌پیوندد که با بازی خوب بازیگرانش مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند. اگر به‌دنبال یک کمدی خوش‌ساخت می‌گردید، حتما «ولگرد ساحلی» را تماشا کنید.

۴۹. حیات والا (High Life)؛ یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

حیات والا از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا، فرانسه، آلمان، لهستان، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، ماجراجویی، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کلر دنی (Claire Denis)
بازیگران اصلی: رابرت پتینسون (Robert Pattinson)، ژولیت بینوش (Juliette Binoche)، میا گات (Mia Goth)
امتیاز IMDb: امتیاز ۵٫۸ از ۱۰

سینمای کلیر دِنی (Claire Denis) یادآور سینمای تارکوفسکی است. «زندگی والا» هم بی‌شباهت به سولاریس تارکوفسکی نیست. کلیر دنیِ فرانسوی در «زندگی والا» از باروری، خلق، تخریب، انزوا و باهم‌بودن می‌گوید. تمام این مفاهیم در بستری شبیه خواب برای مخاطب روایت می‌شوند.

اگر رابرت پتینسون را هنوز با نقش خون‌آشامی عاشق‌پیشه در ذهن دارید، باید بگوییم که اطلاعات‌تان به‌روز نیست؛ چرا؟ چون مدت‌هاست که پتینسون با بازی در فیلم‌های مستقل و مهم اثبات کرده که از روزهای شروع کارش در فیلم «گرگ‌ومیش» (Twilight) فاصله گرفته است.

در «حیات والا» هم شاهد نقش‌آفرینی قوی او در کنار ژولیت بینوش (Juliette Binoche) هستیم. بینوش نقش پزشکی را بازی می‌کند که با گروهی از مجرمان طی مأموریتی فضایی به‌سمت سیاه‌چاله‌ای فرستاده می‌شود. بینوش که پزشکی‌ بدسابقه است، در این سفر سعی دارد آزمایش‌هایی روی مجرمان همراهش انجام بدهد. نتیجه این تلاش‌ها متولدشدن دخترکی است که نهایتا از میان تمام سرنشینان سفینه همراه پدرش (رابرت پتینسون)‌ تنها باقی می‌ماند و این دو برای زنده‌ماندن تلاش می‌کنند.

این فیلم استعاره‌ای است از رابطه انسان و جهان و ناتوانی آدم‌ها از درک جایگاه خود در این دنیای بزرگ. به نظر می‌رسد که فناوری‌ها و رشد علمی بشر هم هنوز در مقابل کشف راز هستی عاجز و ناتوان است. منتقدان «حیات والا» را ستوده‌اند و یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ به شمار می‌رود.

۴۸. هاگازوسا (Hagazussa)

هاگازوسا از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: اتریش، آلمان
زبان: آلمانی
ژانر: درام، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: لوکاس فایگلفلد (Lukas Feigelfeld)
بازیگران اصلی: الکساندرا کوئن (Aleksandra Cwen)، سلینا پیتر (Celina Peter)
امتیاز IMDb: امتیاز ۵٫۸ از ۱۰

«هاگازوسا» در زبان آلمانی قدیمی به‌معنای جادوگر است. پس از همین ابتدای کار بدانید که با فیلمی ترسناک روبه‌رو خواهید بود. «هاگازوسا» در کوه‌های مه‌گرفته آلپ روایتگر داستان مادر و دختری است که از روستا دورند و ارتباطی با آدم‌های آن ندارند.

یک شب خروج مادر از کلبه باعث مرگش می‌شود و پس از آن شاهد زندگی دخترک به‌تنهایی هستیم که گویی پا جای پای مادر می‌گذارد و چندی بعد او هم با دخترکی که نامشروع به دنیا می‌آورد به‌تنهایی در همان کلبه به زندگی ادامه می‌دهد. «هاگازوسا» از نفرینی دنباله‌دار در زندگی مادر و دختری می‌گوید که در میان تصاویر ناب و فیلم‌برداری عالی، هر لحظه حس ترس را به‌خوبی به مخاطب منتقل می‌کند.

۴۷. رنگ سریع (Fast Color)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

رنگ سریع از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، مهیج، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جولیا هارت (Julia Hart)
بازیگران اصلی: لورین توسان (Lorraine Toussaint)، گوگو امبتارا (Gugu Mbatha-Raw)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶ از ۱۰

«اگر چیزی بشکند و خراب شود، همیشه همین‌طور باقی خواهد ماند». فیلم «رنگ سریع» با این جمله شروع می‌شود، اما در خلال داستان می‌بینیم که آدم‌ها و اشیا می‌توانند با همراهی خانواده، ارتباطات و البته عشق تغییر کنند و بهتر شوند. «رنگ سریع» داستانی حماسی و ابرقهرمانانه دارد، اما نه ابرقهرمانی بتمن‌وار.

«رنگ سریع» از التهابات افراد در پناه خانواده می‌گوید. جلوه‌های ویژه و بازی خوب گوگو امبتارا از نکات مثبت این فیلم است. در این فیلم، شاهد ماجراهای سه زن سیاه‌پوستیم که قدرت‌هایی غیرعادی دارند و می‌کوشند در کنار یکدیگر از توانایی‌های خارق‌العاده‌شان در راهی مفید بهره ببرند.

۴۶. بوی او (Her Smell)؛ یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

بوی او یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: الکس راس‌پری (Alex Ross Perry)
بازیگران اصلی: الیزابت ماس (Elisabeth Moss)، کارا دلوینگ (Cara Delevingne)، اشلی بنسون (Ashley Benson)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶ از ۱۰

فیلم درباره نوازنده بااستعدادی است که در بحبوحه آشوبی خودساخته در بین اعضای گروه موسیقی‌اش، دختر کم‌سن‌وسالش، همسر سابقش، مادر و رقبایش و البته مدیربرنامه‌های وفادارش دست‌وپا می‌زند. در این فیلم، سیر رفتن شخصیت نخست فیلم (در نقش ستارهٔ پانک‌راک) به لبه پرتگاه، سقوط و بازگشت مجدد به موفقیت و پیداکردن خودش به‌شکلی هیجان‌انگیز نمایش داده شده است.

۴۵. خزنده (Crawl)

خزش از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، ماجراجویی، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: الکساندر ایجا (Alexandre Aja)
بازیگران اصلی: کایا اسکودلاریو (Kaya Scodelario)، بری پپر (Barry Pepper)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۱ از ۱۰

اگر به فضاهای آخرالزمانی در سینما علاقه‌مندید، قطعا «خزنده» یا به‌تعبیر بعضی مترجمان «خزش» برایتان اثری خوشایند خواهد بود. ماجرای این فیلم درباره طوفانی وحشتناک و فاجعه‌بار در فلوریدای آمریکاست که موجب می‌شود پدر و دختری در زیرزمین خانه‌شان اسیر شوند. ماجرا فقط اسارت این دو فرد نیست، بلکه الکساندر آژا (Alexandre Aja)، کارگردان فیلم، برایتان غافل‌گیری‌های دیگری هم دارد.

پای تعدادی تمساح هم به زیرزمین خانه هِيلی و پدرش دِیو باز شده است و تلاش این دو نفر برای رهایی و زنده‌ماندن در کنار ویژگی‌های فنی و تصویری فیلم، جلوه‌های ویژه عالی و کارگردانی قوی شما را روی صندلی‌تان میخکوب می‌کند. از روزهایی که هالیوود می‌توانست بینندگان را این‌چنین به هیجان وادارد، زمان زیادی گذشته اما «خزنده» بازگشتی موفق به این دست از فیلم‌هاست.

۴۴. در پارچه (In Fabric)

در پارچه از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، کمدی، تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: پیتر استریکلند (Peter Strickland)
بازیگران اصلی: سیدسه بابت نادسن (Sidse Babett Knudsen)، ماریان ژان بپتیست (Marianne Jean-Baptiste)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۲ از ۱۰

پیتر استریک‌لند (Peter Strickland) کارگردان فیلم «در پارچه» است. او علاقه پنهان‌ناشدنی خود به ژانرهای سینمایی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در اروپا را در این فیلم کاملا نمایان می‌کند. این فیلم در دسته‌ فیلم‌ های ژانر وحشت قرار می‌گیرد. ماجرا هم ماجرای روحی سرگردان است که در لباسی نفرین‌شده از تن فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

زنی مطلقه با خرید لباسی قرمزرنگ از فروشگاه متوجه می‌شود که با لباسی معمولی روبه‌رو نیست. پوشیدن این لباس باعث به‌جای‌ماندن زخم‌هایی روی بدنش می‌شود. فیلم در هاله‌ای از وحشت به ما نشان می‌دهد که روحی سرگردان در بافت این لباس نفوذ کرده و از بدن فردی به دیگری منتقل می‌شود. طنزی ظریف در پس ترسی که فیلم به بیننده القا می‌کند هم در این اثر دیده می‌شود، ترسی که آن را به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ بدل می‌کند.

۴۳. گلوریا بل (Gloria Bell)؛ یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

گلوریا بل از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، کمدی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: سباستین للیو (Sebastián Lelio)
بازیگران اصلی: جولین مور (Julianne Moore)، جان تورتورو (John Turturro)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۳ از ۱۰

«گلوریا بل» داستان زنی پنجاه‌وچندساله است که سعی دارد با شرکت در کلاس رقص بحران میان‌سالی را برای خود حل کند. او در جست‌وجوی عشق است و در این میان با مردی آشنا می‌شود که مانند گلوریا طلاق گرفته است. رابطه این‌دو با ماجراها و نوساناتی پیش می‌رود.

«گلوریا» در دسته آثار درام‌کمدی قرار می‌گیرد و فیلم سرزنده‌ای است که بازی جولیان مور (Julianne Moore) در آن به‌شدت جذاب و گیرا از کار درآمده است. گلوریا شوق زیادی به زندگی دارد و در صحنه‌هایی رنگی و جذاب از درونیات زنی برایمان می‌گوید که بالاخره به آرامش و رهایی مدنظر و مطلوبش دست پیدا می‌کند.

۴۲. سوغاتی (The Souvenir)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

سوغاتی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: انگلستان، آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جوآنا هاگ (Joanna Hogg)
بازیگران اصلی: نیل یانگ (Neil Young)، تاسین کول (Tosin Cole)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۴ از ۱۰

«سوغاتی» درباره دختر جوانی به‌نام جولی است که عاشق مردی بزرگ‌تر از خود به‌نام آنتونی می‌شود. اما واقعیت این است که شخصیت آنتونی ابعاد و زوایای زیادی دارد که دختری در سن‌وسال جولی برای کشف و شناختشان هنوز بسیار جوان است.

در خلال روابط جولی با آنتونی، زندگی این دختر و علاقه‌مندی‌اش به هنر هم روایت می‌شود. در طول داستان، دختر جوان در مسیر کسب تجربه‌های رنگارنگش موفق به شناخت خود هم در دنیای هنر و هم در زندگی شخصی می‌شود.

جوآنا هاگ (Joanna Hogg)، کارگردان این فیلم، در «سوغاتی» عشق را ابزاری برای حرکت در مسیر خودشناسی معرفی می‌کند و با سلیقه‌ای تحسین‌برانگیز صحنه‌های زیبایی از زندگی دختر جوان را به تصویر می‌کشد.

۴۱. تدفین کوجو (The Burial of Kojo)

تدفین کوجو از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: غنا
زبان: انگلیسی، توئی (زبان مردم غنا)
ژانر: درام، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: بلیتز بزاول (Blitz Bazawule)
بازیگران اصلی: ژوزف اوتیسمان (Joseph Otsiman)، ممکلی جانگما (Mamley Djangmah)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۴ از ۱۰

«تدفین کوجو» اثر بلیتز بازوال (Blitz Bazawule) است. این کارگردان موسیقی‌دان هم هست؛ شاید به همین خاطر در این اثرش با حال‌وهوایی شاعرانه و فانتزی از کنارهم‌بودن، ازدست‌دادن و همراهی می‌گوید. ماجرای فیلم در کشور غنا می‌گذرد و از دختری کوچک می‌گوید که با خانواده‌اش از روستایی کوچک به شهری بزرگ مهاجرت می‌کند. این مهاجرت به‌امید رسیدن به وضعیت اقتصادی بهتر انجام می‌شود.

اِسی یا همان دخترک فیلم به‌همراه خانواده‌اش به شهری دیگر می‌رود. در آنجا عمویش به خانواده می‌پیوندد. او سال‌ها پیش بر سر نزاعی میان اسی و پدر اسی (همان کوجو) از آنها دور بوده است. نزاع بر سر دختری بوده است که کوجو و عمویش هم‌زمان او را دوست داشته‌اند، اما در شب عروسی عمو با آن دختر، بر اثر حادثه‌ای دختر می‌میرد و مسبب این حادثه کوجو بوده است.

عموی اسی و پدرش در معدنی کار می‌کنند. روزی عموی داستان، کوجو را عامدانه به درون چاهی هل می‌دهد و از صحنه می‌گریزد. در میان روایت این داستان‌ها، به رابطه‌ استعاری اسی با پرنده‌ای سفید هم اشاره می‌شود که باید از آن در برابر کلاغی سیاه محافظت کند. مرز میان فانتزی و واقعیت در «تدفین کوجو» به‌خوبی در هم می‌آمیزد و اثری دل‌چسب و دیدنی می‌سازد.

۴۰. به‌سوی ستارگان (Ad Astra)

به سوی ستارگان از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، تخیلی، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جیمز گری (James Gray)
بازیگران اصلی: برد پیت ( Brad Pitt)، تامی لی جونز (Tommy Lee Jones)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۵ از ۱۰

جیمز گری (James Gray) باز هم در کسوت کارگردانی خبره توانسته یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ را بسازد. بعد از آثار بزرگی مانند «اینک‌ آخرالزمان»، «درخت زندگی» و «۲۰۰۱»، این فیلم هم روایت جانداری از انسان و نیازش به ارتباط با کره خاکی ما، زمین، را ارائه می‌کند. در «به‌سوی ستارگان»، برد پیت (Brad Pitt) روانه‌ سفری به فضا می‌شود تا در سیاره نپتون هم از پدرش (که او هم فضانورد بوده است) خبری به دست آورد و هم از رازی پرده بردارد که حیات کره زمین را تهدید می‌کند.

غم‌ها و اندوهی که شخصیت نخست فیلم با خود حمل می‌کند، در سفر او به فضایی خارج از کره زمین به نمادی از بار هستی روی شانه‌های آدمی بدل می‌شود، باری که ظاهرا چاره‌ای جز کنارآمدن با آن نداریم.

۳۹. زیر دریاچه نقره‌ای (Under the Silver Lake)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

زیر دریاچه نقره ای از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، جنایی، رمزآلود
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: دیوید رابرت میچل (David Robert Mitchell)
بازیگران اصلی: اندرو گارفیلد (Andrew Garfield)، ریکی لیندوم (Riki Lindhome)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۵ از ۱۰

فیلم‌بازهای حرفه‌ای «زیر دریاچه نقره‌ای» را دوست خواهند داشت. مگر می‌شود فیلم‌بین باشید و از دیدن ردپایی از آلفرد هیچکاک، رابرت آلتمن و برایان دی‌پالما در فیلم تازه دیوید رابرت میچل (David Robert Mitchell) لذت نبرید؟ داستان «زیر دریاچه‌ نقره‌ای» درباره پسری به‌نام سَم است که با فیلم، موسیقی و هنر ارتباط دارد اما بی‌هدف و دچار نوعی بی‌خیالی به نظر می‌رسد.

سم با دختری در همسایگی خود آشنا می‌شود که ناگهانی ناپدید می‌شود و انگار گم شده است. از سوی دیگر، میلیاردری هم در فیلم کشته می‌شود و گویی ارتباطی میان این دو حادثه وجود دارد. سم که روشنفکری عاشق حل معماست و همواره تئوری‌های توطئه را درباره موضوعات مختلف در سر می‌پروراند، دست به جست‌وجو می‌زند و میل دارد دختر را پیدا کند.

اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) در نقش سم بازی خیره‌کننده‌ای ارائه می‌دهد و در نئونوآر رابرت میچل به بیان دنیایی مشغول می‌شود که در آن، دولت‌ها و قدرت‌ها تمام ابعاد زندگی‌مان را برنامه‌ریزی می‌کنند.

۳۸. آن؛ فصل دو (It Chapter Two)

فیلم it از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، تخیلی، ترسناک
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: اندی موشیاتی (Andy Muschietti)
بازیگران اصلی: جسیکا چستین (Jessica Chastain)، جیمز مک‌اووی (James McAvoy)، بیل اسکارشگورد (Bill Skarsgård)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۵ از ۱۰

قسمت دوم فیلم وحشتناک «آن» برگرفته از رمان استیون کینگ، ادامه‌ فیلم اول و داستان‌ کودکانی است که از شخصیت معروف پنی‌وایز (Pennywise) یا همان دلقک وحشتناک فیلم واهمه دارند. البته در این قسمت، دیگر کودکان اعضای باشگاه بازندگان بزرگ شده‌اند. «آن» فقط فیلمی ترسناک نیست، بلکه نشان می‌دهد چطور خاطرات و تجربه‌های کودکی می‌توانند تمام زندگی افراد و درکشان از خود را تحت‌الشعاع قرار دهند. گروه بازندگان در فصل دوم بزرگ شده‌اند و به میدان آمده‌اند تا بر ترس‌ها، اضطراب ها، شک‌ها و حسرت‌هایشان غلبه کنند و چیزی که در این میان به یاری‌شان می‌آید، قدرت همراهی و باهم‌‌بودن است.

۳۷. بعلاوه یک (Plus One)؛ یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

به علاوه یک از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: کمدی‌رمانتیک، درام
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جف چان (Jeff Chan) و اندرو رایمر (Andrew Rhymer)
بازیگران اصلی: جک کوئید (Jack Quaid)، مایا ارسکین (Maya Erskine)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۶ از ۱۰

«بعلاوه یک» از آن فیلم‌های کمدی‌رمانتیکی است که به دل مخاطب می‌نشینند. شاید در سال‌های آخر دهه سوم زندگی‌تان هستید و دوستانتان یکی‌یکی روانه خانه بخت می‌شوند، اما شما هنوز مجردید! در این صورت، به‌احتمال زیاد مانند شخصیت‌های فیلم «بعلاوه یک» از شرکت در مراسم عروسی خوشتان نمی‌آید. این فیلم ماجرای آلیس و بِن است که هریک روشی برای کنارآمدن با تنهایی خود پیدا کرده‌اند.

این دو دوست در تابستانی پرماجرا به تعداد زیادی عروسی دعوت می‌شوند و چون تنها هستند، با هم قرار می‌گذارند به‌دروغ به‌عنوان زن و شوهر در مجالس شرکت کنند. آلیس زبان تندی دارد و با الکل روزهای تنهایی‌اش را می‌گذراند. بِن هم با تعریف استانداردها و معیارهای سختگیرانه‌اش سعی دارد از تعهد ازدواج و رابطه دور بماند و به شکلی دیگر نقابی برای تنهایی خود پیدا کند. اما زندگی این‌ دو را در کنار هم می‌گذارد و متوجه می‌شوند که دو همراه عالی برای یکدیگرند.

۳۶. دایان (Diane)

دایان از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کنت جونز (Kent Jones)
بازیگران اصلی: مری کی پلیس (Mary Kay Place)، جیک لیسی (Jake Lacy)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۸ از ۱۰

فیلم «دایان» از زنی به همین نام می‌گوید که در زندگی‌اش بیش از حد به اطرافیان اهمیت می‌دهد. مهر و همراهی او با پسر معتادش و شخصیت‌های دیگر فیلم به حدی می‌رسد که در آستانه‌ خشم و حسرت‌های مختلف قرار می‌گیرد. ازخودگذشتگی بیش از حد دایان احساس گناه و عصبانیت را در وجودش شعله‌ور می‌کند.

کارگردان این فیلم، کنت جونز (Kent Jones)، پیش‌ترها به‌عنوان منتقد سینمایی فعالیت می‌کرد. او در «دایان» به‌خوبی از عهده نشان‌دادن شخصیت زنی تنها برآمده است، زنی که نوع‌دوستی مذهبی‌اش در کنار رازهایی که در سینه حبس می‌کند درنهایت باعث آزارش می‌شوند. بازی مری‌ کی پلیس (Mary Kay Place) در نقش دایان هم بسیار ستودنی از کار درآمده است. «دایان» را هم به شمار بهترین فیلم های ۲۰۱۹ اضافه کنید.

۳۵. جودی (Judy)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

جودی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه، بیوگرافی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: روپرت گولد (Rupert Goold)
بازیگران اصلی: رنه زلوگر (Renée Zellweger)، جسی باکلی ( Jessie Buckley)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۸ از ۱۰

«جودی» برای رنه زلوگر (Renée Zellweger) اسکار بهترین نقش اول زن در سال ۲۰۲۰ را به ارمغان آورد. همین باعث می‌شود که شاخک‌ها را تیزتر کنیم و ببینیم که ماجرا از چه قرار است. داستان فیلم از زندگی جودی گارلند (Judy Garland) می‌گوید، ستاره‌ای هالیوودی که قربانی قوانین نه‌چندان انسانی هالیوود شد و در طول زندگی حرفه‌ای‌اش مشکلاتی متعدد از جمله اعتیاد را از سر گذراند.

در این فیلم، از ماه‌های آخر زندگی جودی گفته می‌شود که با خودکشی به پایان می‌رسد. جودی وضعیت خوبی ندارد، از نظر روحی به‌ هم‌ ریخته است و نیازش به پول برای رفع مشکلات مالی‌اش او را مجبور به اجراهایی سنگین می‌کند. هرچند بازی رنه‌ زلوگر باعث می‌شود که این فیلم در میان فیلم‌های مهم قد علم کند، ضعف‌هایی در داستان‌پردازی دارد که نمی‌توان از آنها گذشت.

۳۴. نقطه اوج (Climax)

نقطه اوج از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: بلژیک، فرانسه
زبان: انگلیسی، فرانسوی
ژانر: درام، وحشت
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: گاسپار نوئه (Gaspar Noé)
بازیگران اصلی: سوفیا بوتلا (Sofia Boutella)، رومن گیلرمیک (Romain Guillermic)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۹ از ۱۰

اگر با گاسپار نوئه (Gaspar Noé) و آثارش آشنا باشید، حتما می‌دانید که همیشه در روایت‌هایش از نوعی هارمونی به‌سمت آشوب پیش می‌رود. «نقطه اوج» هم داستان گروهی رقصنده است که در کنار هم جمع می‌شوند و مصرف ماده‌ای که معلوم نیست از چه طریق وارد بدنشان می‌شود به آنها حس‌وحالی عجیب می‌دهد. عده‌ای از آنها فکر می‌کنند که در بهشت هستند و عده دیگری در جهنم.

این گروه که برای تمرین رقص در قلب جنگل جمع شده‌اند، با ازخودبیخودشدن در خلال تمرین نمودی از سقوط را به تصویر می‌کشند. صحنه‌های مالیخولیایی فیلم که به‌کمک فیلم‌برداری خاص اثر به القای حس تحیر بازیگران منجر می‌شود، از نکات مثبت فیلم است.

۳۳. مونوس (Monos)

مونوس از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: دانمارک، سوئیس، آمریکا، اروگوئه، سوئد، آلمان، هلند، آرژانتین، کلمبیا
زبان: اسپانیایی
ژانر: درام، ماجراجویی، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: الخاندرو لندز (Alejandro Landes)
بازیگران اصلی: سوفیا بوئناونتورا ( Sofia Buenaventura)، جولین ژیرالدو (Julián Giraldo)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۹ از ۱۰

جنون، عشق و تخاصم از مفاهیم محوری «مونوس» هستند. «مونوس »داستان سربازان نوجوانی است که زیر نظر پزشکی آمریکایی در ناکجاآبادی در یکی از کشورهای آمریکای لاتین مشغول به خدمت هستند. این سربازان با تمرینات و برنامه‌های دشوار روزها را سر می‌کنند.

اگر فیلم تحسین‌شده فوردکاپولا (Francis Ford Coppola) یعنی «اینک‌ آخرالزمان» (Apocalypse Now) را دیده باشید، با تماشای «مونوس» یاد همان فضا و حس‌وحال خواهید افتاد.

گروه سرابازان نوجوان به‌همراه پزشک سرپرستشان در خلال فیلم وارد جنگلی می‌شوند که در آن رفته‌رفته مفاهیمی چون اتحاد مخدوش می‌شود و از بین می‌رود. ترس، وفاداری، ارتباطات نزدیک جسمی، بیگانگی و کنترل از مفاهیم دیگری هستند که در «مونوس» روایت می‌شوند. فیلم به ما می‌گوید که جنگ و ماهیت تخریبگرش دنیای ناگواری برای کودکان و نوجوانان می‌سازد.

۳۲. ترانزیت (Transit)

ترانزیت از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آلمان
زبان: آلمانی، فرانسوی
ژانر: درام، علمی‌تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کریستین پتزولد (Christian Petzold)
بازیگران اصلی: پائولو بیر (Paula Beer)، فرانتس روگوفسکی (Franz Rogowski)
امتیاز IMDb: امتیاز ۶٫۹ از ۱۰

«ترانزیت» هم از جنگ می‌گوید، از آواره‌شدن انسان‌هایی روی این کره خاکی که با عنصر مشترک جنگ با هم در ارتباط قرار می‌گیرند و ماجراهای مختلفی را شکل می‌دهند. مردی آلمانی و مهاجر به‌نام گئورگ تصمیم دارد قبل از هجوم نازی‌ها به پاریس به‌سمت مارسی برود. در این مسیر، کیف نویسنده‌ای که خودکشی کرده و مدارکی برای رفتن به مکزیک در آن است، اتفاقی به دست گئورگ می‌افتد.

گئورگ هم با افراد دیگری که در گریز از دست نازی‌ها هستند، هم‌مسیر می‌شود و ارتباطاتی میان او و افراد دیگر شکل می‌گیرد که یکی از آنها همسر سابق نویسنده فقید است. «ترانزیت» فیلمی تأمل‌برانگیز درباره هویت، حسرت، عشق و تولد دوباره است.

۳۱. پوست (Skin)

پوست از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، بیوگرافی، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: گای ناتیو (Guy Nattiv)
بازیگران اصلی: جیمی بل (Jamie Bell)، ورا فرمیگا (Vera Farmiga)، دنیل مک‌دانالد (Danielle Macdonald)
امتیاز IMDB: امتیاز ۶٫۹ از ۱۰

«پوست» از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ در دسته فیلم کوتاه است. گای ناتیو (Guy Nattiv)، کارگردانِ برنده اسکار این اثر، در «پوست» از ریشه‌های نفرت می‌گوید. فیلم ماجرای پسری است که در خانواده‌ای نئونازیست به دنیا می‌آید و با ملاقات با مادری تنها درمی‌یابد که زندگی ابعاد دیگری هم دارد و عشق و سبک زندگی سالم‌تری هم وجود دارند که می‌توان به‌کمک آنها به زیستن به‌دور از نفرت و بیگانه‌هراسی ادامه داد.

۳۰. خاکستر خالص‌ترین سفید است (Ash Is Purest White)

خاکستر خالص ترین سفید است - بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: چین
زبان: چینی
ژانر: درام، جنایی، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ژانگکه جیا (Zhangke Jia)
بازیگران اصلی: تائو ژائو (Tao Zhao)، فن لیائو (Fan Liao)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷ از ۱۰

«خاکستر خالص‌ترین سفید است» ساخته جیا ژانکوی (Jia Zhang-ke) چینی است. این فیلم داستان گانگستری به‌نام بین (Bin) را تعریف می‌کند که رابطه‌ای عاشقانه با زنی به‌نام شیائو (Qiao) دارد. طی حادثه‌ای، زن برای دفاع از بین اقدام به استفاده از اسلحه‌ای می‌کند که بین به او داده است. شیائو به زندان می‌افتد و بعد از بازگشت باید در جهان سردی به زندگی خود ادامه دهد که در آن خاکستر خالص‌ترین سفید است.

دنیای خاکستری ما که گاهی درکی از فداکاری ندارد، در این فیلم به‌خوبی به تصویر کشیده می‌شود. فیلم بازی‌های خوبی دارد و در جشنواره‌های معتبری مانند کن و برلین هم حضور داشته است. زندگی شیائو در دنیای پرخاشگر اطرافش در «خاکستر خالص‌ترین سفید است» به‌زیبایی به نمایش گذاشته می‌شود.

۲۹. هک بزرگ (The Great Hack)

هک بزرگ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: مستند، بیوگرافی، تاریخی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کریم امر (Karim Amer) و جهانه نجیم (Jehane Noujaim)
بازیگران اصلی: بریتنی کیسر (Brittany Kaiser)، دیوید کرول (David Carroll)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷ از ۱۰

در دنیای امروزی، داده‌ها حرف آخر را می‌زنند. مستند «هک بزرگ» هم از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ در همین باره است. مستند «هک بزرگ» به‌کارگردانی کریم عامر (Karim Amer) و جهان نوجائیم (Jehane Noujaim) ساخته شده است. سوژه این مستند رسوایی بزرگ شرکت فیس‌بوک در ارائه اطلاعات کاربران به شرکت داده‌کاوی کمبریج‌آنالیتیکا و نیز دخالت در انتخابات آمریکاست.

فیس‌بوک با در اختیار قراردادن اطلاعات بیش از ۸۷میلیون کاربر فعال خود به شرکت کمبریج‌آنالیتیکا رسوایی بزرگی به بار آورد. سوءاستفاده از داده‌های کاربران برای سمت‌وسودادن به کمپین‌های تبلیغاتی انتخاباتی ترامپ انجام شده بود. ردپای این رسوایی در حیطه‌های دیگری از جمله برگزیت و کارزارهای انتخاباتی دیگر دنیا هم دیده می‌شد.

شاید بپرسید که داده‌ها چطور در جهت‌دهی به انتخابات نقش دارند. نمونه ساده‌ای از اثرگذاری آنها را می‌توان در کمپین ترامپ برای انتخابات دید. در جریان انتخابات آمریکا، داده‌ها به کمک کمپین‌ها آمده و امکان شناسایی افرادی را برای ترامپ فراهم آورده بودند که به‌سادگی رأی خود را عوض می‌کنند. با شناسایی این افراد و با اقداماتی تبلیغاتی رأی آنها به‌نفع ترامپ روانه صندوق‌های رأی شده بود.

۲۸. سایه (Shadow)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

سایه از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: چینی
زبان: چینی
ژانر: اکشن، درام، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ییمو ژانگ (Yimou Zhang)
بازیگران اصلی: لی سون ( Li Sun)، چائو دنگ ( Chao Deng)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷ از ۱۰

«سایه» برای کسانی که طرف‌دار هنرهای رزمی هستند قطعا فیلم جذابی خواهد بود. ژانگ ییمو (Zhang Yimou)، کارگردان این فیلم، از ماجرای تلاش‌های فرمانده‌ای نظامی و پادشاه سرزمینی برای بازپس‌گیری قلمرویشان می‌گوید. دانش زیبایی‌شناسانه کارگردان در صحنه‌های فیلم با ترکیب رنگی سفید و خاکستری به رخ بیننده کشیده می‌شود. این نکته در جذاب‌ترشدن نماهای جنگ و ماجراهای سلحشوری فرمانده نقش مهمی ایفا می‌کند.

در فیلم «سایه»، شاهد تقابل دوگانه‌های مختلفی هستیم: مردانگی و زنانگی، نور و تاریکی، اصالت و تقلید. دوستداران فیلم‌های جنگی «سایه» را می‌پسندند، چراکه تلفیق تکنیک‌های رزمیِ عجیب و ویژه آسیای شرقی آن را خاص کرده است. شما هم جزو این دسته از فیلم‌بین‌ها هستید؟ اگر پاسختان مثبت است، «سایه» از فهرست بهترین فیلم های ۲۰۱۹ به‌احتمال زیاد نظرتان را جلب خواهد کرد.

۲۷. سفر طولانی روز در شب (Long Day’s Journey Into Night)

سفر طولانی روز در شب از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: چین، فرانسه
زبان: چینی
ژانر: درام، عاشقانه، رمزآلود
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: بی گان (Bi Gan)
بازیگران اصلی: تنگ وی (Tang Wei)، جو هوانگ (Jue Huang)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۱ از ۱۰

«سفر طولانی روز در شب»، اثر بی گان (Bi Gan)، سه‌بعدی ساخته شده است و از نظر رنگ و نورپردازی یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. فیلم از بازگشت مردی به زادگاهش برای مراسم تدفین پدر می‌گوید. در این سفر، گذشته‌ها از جمله عشقش به زنی در دوران جوانی به او هجوم می‌آورند. در واقع شخصیت نخست فیلم اسیر گذشته‌ای می‌شود که او را رها نمی‌کند.

این اسارت باعث می‌شود مرد در تلفیقی از رؤیا و واقعیت اسیر شود و در سفری خلسه‌گونه در دنیایی ذهنی به‌دنبال عشقِ ازدست‌رفته و گذشته‌هایش بگردد. فیلم لحظات شاعرانه زیبایی دارد و دیدن آن به کسانی توصیه می‌شود که دنبال سینمای مفهومی‌تری می‌گردند.

۲۶. آخرین سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو (The Last Black Man in San Francisco)

آخرین مرد در سانفرانسیسکو از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جو تالبوت (Joe Talbot)
بازیگران اصلی: جیمی فیلز (Jimmie Fails)، جاناتان میجرز (Jonathan Majors)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰

«آخرین سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» از آن فیلم‌هایی است که هم از نظر شیوه روایت و هم از نظر زیبایی‌شناسی قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جیمی پسر سیاه‌پوست باهوشی است که همراه دوست هنری‌مآبش، مونت، برای بازپس‌گیریِ ملکی اجدادی تلاش می‌کند، ملکی که ادعا می‌کند پدربزرگش خالق و سازنده آن است و به‌سبک ویکتوریایی ساخته شده و حالا در دست صاحبان جدیدی قرار گرفته است.

در خلال ماجراهای جیمی و مونت برای پس‌گرفتن خانه، از سرخوردگی‌های فرهنگی، نژادپرستی و خانوادگی هم گفته می‌شود. مشکلات هویتی و میل به بازگشت به وطن و خانه هم از مفاهیمی‌اند که در بستر سانفرانسیسکو به‌عنوان نمونه‌ای خرد از جامعه‌ای کلان‌تر بیان می‌شوند. جو تالبوت (Joe Talbot)، کارگردان این اثر، با نگاهی آمیخته به تلخی و شیرینی داستان رفاقت را در پناه شهر سانفرانسیسکو بازگو و یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ را روانه پرده سینماها می‌کند.

۲۵. لبه دموکراسی (The Edge of Democracy)

لبه دموکراسی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: برزیل
زبان: انگلیسی، پرتغالی
ژانر: مستند، تاریخی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: پترا کاستا (Petra Costa)
بازیگران اصلی: دیلما روسف (Dilma Rousseff)، ادواردو کونا (Eduardo Cunha)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰

«لبه‌ دموکراسی» هم مستند دیگری است که در فهرست بهترین فیلم های ۲۰۱۹ جای خود را به‌راحتی باز می‌کند. همان‌طور که از نام فیلم انتظار می‌رود، با موضوعی سیاسی سروکار داریم. «لبه دموکراسی» از انتخاب داسیلوا (da Silva) به‌عنوان رئیس‌جمهور برزیل تا انتخاب دیلما روسف (Dilma Rousseff) می‌گوید. ماجرای برکناری دیلما روسف، متهم‌شدن او به فساد و قدرت‌گرفتن و برکناری رئیس‌جمهورهای برزیل در این مستند بررسی می‌شوند.

آیا برزیلی‌ها طعم دموکراسی را به‌خوبی چشیده‌اند؟ از طرف‌داران بازگشت به دیکتاتوری افراطی در این کشور هم در مستند «لبه دموکراسی» گفته می‌شود. پترا کوستا (Petra Costa) در «لبه دموکراسی» نشان می‌دهد که حرص و ولع رسیدن به قدرت و حفظ آن در مصاف با قانون اثرگذاری بیشتری دارد.

۲۴. دولمایت اسم من است (Dolemite is My Name)

دولمایت نام من است از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، بیوگرافی، کمدی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کرگ بروئر (Craig Brewer)
بازیگران اصلی: ادی مورفی (Eddie Murphy)، کیگان مایکل کی (Keegan-Michael Key)، مایک اپس (Mike Epps)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۲ از ۱۰

ادی مورفی در این فیلم نقش رودی ری‌مور (Rudy Ray Moore)، کمدین آمریکایی را بازی می‌کند. در فیلم، شاهد تلاش‌های شخصیت رودی ری‌مور برای بدل‌شدن به کمدینی موفق هستیم. این کمدین با خلق شخصیتی به‌نام دولمایت روی صحنه اجرای استندآپ‌کمدی می‌رود و برای ساخت فیلم و رپ‌خوانی تلاش‌های زیادی می‌کند. داستان از فرازونشیب‌های حرفه‌ای رودی ری‌مور در مسیر بدل‌شدن به ستاره سیاه‌پوستان در دنیای هنر و سرگرمی می‌گوید. اگر طرف‌دار ادی مورفی هستید و دلتان فیلمی الهام‌بخش و سرزنده می‌خواهد، دیدن «دولمایت اسم من است» برایتان جالب خواهد بود.

۲۳. فانوس دریایی (The Lighthouse)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

فانوس دریایی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا، کانادا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، تخیلی، تاریخی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: رابرت اگرز (Robert Eggers)
بازیگران اصلی: رابرت پتینسون (Robert Pattinson)، ویلیام دفو (Willem Dafoe)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

«فانوس دریایی» از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ است، فیلمی سیاه‌وسفید با بازی درخشان رابرت پتینسون (Robert Pattinson) و ویلیام دفو (Willem Dafoe) در نقش دو نگهبان فانوس دریایی. این فانوس دریایی در جزیره‌ای دورافتاده و پرباران قرار دارد. پتینسون نقش نگهبان جوانی به‌نام ایفریم ویزلو را ایفا می‌کند که در مدت اقامتش در جزیره با خُرده‌فرمایش‌های نگهبان پیرتر یعنی ویلیام دفو در نقش توماس وِیک به درماندگی و منتهی‌‌ درجه پرخاش می‌رسد.

وجود استعاره‌ها و الهاماتی از داستان‌های اساطیری در «فانوس دریایی»، آن را به اثری بدل می‌کند که برای فهمش باید تأمل زیادی کرد. فیلم از حرص، احساس گناه و شرم می‌گوید. «فانوس دریایی» به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ تا مدت‌ها در ذهن تماشاگر باقی می‌ماند و او را به چالش می‌کشد.

۲۲. یک زندگی پنهان (A Hidden Life)؛ یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

یک زندگی پنهان از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه، بیوگرافی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۵۴ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ترنس مالیک (Terrence Malick)
بازیگران اصلی: آگوست دیهل (August Diehl)، ولری پچنر ( Valerie Pachner)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

در دستان معجزه‌گر ترنس مالیک (بیشتر فیلم‌دوستان او را با فیلم «درخت زندگی» می‌شناسند)، کارگردان «یک زندگی پنهان»، فاشیسم فقط تهدیدی سیاسی و اجتماعی نیست؛ او می‌تواند با زاویه نگاه خاص خودش از آن برای تعریف تجربه‌ای اخلاقی و معنوی کمک بگیرد. «یک زندگی پنهان» ماجرای زندگی کشاورزی است که در سال‌های دهه ۱۹۴۰ میلادی با حضور نازی‌ها و پیوستن به ارتش آنها زندگی‌اش برای همیشه دگرگون می‌شود.

این کشاورز میلی به پیوستن به نازی‌ها ندارد و از حضور در جنگ امتناع می‌کند. او تجربه‌های اخلاقی و معنوی خود را در مسیر فیلم به نمایش می‌گذارد و اینجاست که فیلمی درباره جنگ جهانی بدون نمایش انبوهی از خشونت و پیکرهای نیمه‌جان به روایتی تازه از پدیده جنگ دست پیدا می‌کند. آخرین ساخته ترنس مالیک (Terrence Malick) بی‌تردید یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ است. فرصت دیدنش را از دست ندهید.

۲۱. الماس‌های تراش‌نخورده (Uncut Gems)

الماس های برش نخورده از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، جنایی، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: برادران سفدی (Joshua and Benny Safdie)
بازیگران اصلی: آدام سندلر (Adam Sandler)، جولیا فاکس (Julia Fox)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

برادران سفدی (Joshua and Benny Safdie) را با فیلم تحسین‌شده «اوقات خوب» (good time) می‌شناسیم، فیلمی با بازی درخشان رابرت پتینسون. این‌ بار دو برادر به‌سراغ سوژه ناب دیگری رفته‌اند و آدام سندلر دوست‌داشتنی (Adam Sandler) در فیلمشان نقش جواهرفروشی را بازی می‌کند که بدهی‌های سنگینش اوضاع زندگی او را کاملا به‌ هم ریخته است.

تنها راه نجات این شخصیت که هارولد نام دارد، سنگ الماسی است که از اتیوپی قاچاق کرده و اگر بتواند این سنگ را تراش بدهد، شاید بتواند با فروش آن راهی برای مشکلات ریز و درشتش پیدا کند.

رابطه هارولد با همسرش هم چندان خوب پیش نمی‌رود و این هم از داستان‌های دیگری است که در روند فیلم و تلاش‌های او برای نجات خود شاهد هستیم. «الماس‌های تراش‌نخورده» بی‌شک با کارگردانی خوب و بازی درخشان سندلر یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ است.

۲۰. جان ویک؛ قسمت سوم (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)

جان ویک از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، جنایی، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: چاد استاهلسکی (Chad Stahelski)
بازیگران اصلی: کیانو ریوز (Keanu Reeves)، هالی بری (Halle Berry)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

کیانو ریوز (Keanu Reeves) در قسمتی دیگر از «جان ویک» آمده است تا با داستان‌های هیجان‌انگیزش دوستداران قسمت‌های پیش را شگفت‌زده کند. جان ویک بعد از کشتن فردی از اعضای «انجمن بین‌المللی قاتلان» تحت تعقیب است و برای کشتن او جایزه‌ای چندمیلیون‌دلاری گذاشته‌اند؛ به همین خاطر تعداد زیادی از قاتلان حرفه‌ای دنبال او هستند.

از سوی دیگر جان‌ ویک هم به‌کمک یکی از دوستان خلاف‌کارش، با بازی هالی بری (Halle Maria Berry)، در تلاش برای خروج از آمریکاست. در این قسمت هم شاهد حجم زیادی از صحنه‌های اکشن هستیم که اگر طرف‌دارشان باشیم، از فیلم لذت خواهیم برد. باز هم داستان داستان جان ویک است که یک‌تنه کمر به قتل نوع بشر می‌بندد و در صحنه‌هایی عجیب اما متناسب با تم همیشگیِ جان‌ویکی حتی با اسب هم در شهر تردد می‌کند.

کارگردان این قسمت از «جان ویک» چاد استاهلسکی (Chad Stahelski) است که به‌خوبی از پسِ ساختن «جان ویک» دیگری برآمده و فیلمی ساخته است که به‌راحتی در فهرست بهترین فیلم های ۲۰۱۹ قرار می‌گیرد.

۱۹. کارخانه آمریکایی (American Factory)

کارخانه آمریکایی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: مستند
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جولیا ریچرت (Julia Reichert) و استفن بوگنار (Steven Bognar)
بازیگران اصلی: رابرت آلن (Robert Allen)، شرود براون (Sherrod Brown)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۴ از ۱۰

مستند «کارخانه آمریکایی» برای جوایز اسکار ۲۰۲۰ هم نامزد دریافت جایزه شده است. فیلم سوژه‌ جذابی دارد: رابطه چین و آمریکا. در دنیای امروز که جهانی‌شدن از موضوعات مطرح و رایج است، «کارخانه آمریکایی» از کارخانه‌ای چینی می‌گوید که در مکان سابق کارخانه جنرال‌موتورز مشغول به فعالیت است. در این کارخانه، شاهد تضادها و اختلافاتی میان دو فرهنگ چینی و آمریکایی هستیم. نگاه رویکرد این دو ملیت به کارگران، شیوه عملکرد دو کشور در مواجهه با موضوعات مختلف و امکان همکاری‌شان از نکاتی‌اند که در فیلم مطرح می‌شوند.

۱۸. بدنم را گم کردم (I Lost My Body)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

بدنم را گم کردم از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: فرانسه
زبان: فرانسوی
ژانر: درام، انیمیشن، تخیلی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: ژرمی کلاپین (Jérémy Clapin)
بازیگران اصلی: ویکتوار دوبوآ (Victoire Du Bois)، حکیم فریس (Hakim Faris)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

این اثر نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن شده است. داستان تخیلی و فانتزی فیلم درباره دستی است که در جست‌وجوی بدنی که از آن جدا شده است، راهی سفری پرماجرا می‌شود. صاحب این دست کسی نیست جز پسری مراکشی‌تبار. او قبل از اینکه در حادثه‌ای دستش را از دست بدهد، به‌عنوان پیک‌موتوری در رستوران کار می‌کرده است. «بدنم را گم کردم» از حوادث زندگی، عشق و سرنوشت می‌گوید. مفاهیم فلسفی فیلم در کنار بخش‌های فنی کار یعنی موسیقی و ساخت قوی اثر، از آن کاری دیدنی ساخته است.

۱۷. پرندگان گذرگاه (Birds of Passage)

پرندگان گذرگاه

کشور سازنده: کلمبیا، مکزیک، دانمارک، آلمان، فرانسه
زبان: انگلیسی، اسپانیایی
ژانر: درام، جنایی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کریستینا گالگو (Cristina Gallego) و چیرو گوئرا (Ciro Guerra)
بازیگران اصلی: خوزه آکوستا (José Acosta)، کارمینیا مارتینز (Carmiña Martínez)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

فیلم «پرندگان گذرگاه» درباره قاچاق است، قاچاق مواد مخدر. نظام سرمایه‌داری مدرن با نقشه‌های ریزودرشتش در ابعاد مختلفی از زندگی انسان‌ها در این کره خاکی نفوذ کرده است. «پرندگان گذرگاه» از کلمبیایی می‌گوید که با بدل‌شدن به یکی از بسترهای قاچاق مواد مخدر، زندگی مردم محلی شهرهایش را به قهقرا می‌کشاند. قربانیان سرمایه‌داری به شکل‌های مختلفی از بین می‌روند؛ برخی زیر آتش اسلحه‌ها در جنگ‌های صوری و بیهوده و برخی در کشاکش ماجراهایی مانند فعالیت‌های مافیایی و گانگستری که خود زاده سرمایه‌داری‌اند.

دنیای تازه با ادعای آوردن رشد در مقابل سنت‌ها می‌ایستد و آنها را بی‌سلاح و مهجور می‌کند. قربانیان این تجدد دروغین خانواده‌ها و جوانانی هستند که در آتش وعده‌های پوچ دنیایی بهتر می‌سوزند. «پرندگان گذرگاه» داستانی مافیایی ساخته سیرو گوئرا (Ciro Guerra) است. فیلم ماجرای خانواده‌ای است که قربانی مافیای قاچاق مواد مخدر در کلمبیا می‌شود.

۱۶. درد و افتخار (Pain and Glory)

درد و افتخار از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: اسپانیا
زبان: اسپانیایی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: پدرو آلمادوار (Pedro Almodóvar)
بازیگران اصلی: آنتونیو باندراس (Antonio Banderas)، پنه‌لوپه کروز (Penélope Cruz)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰

اگر اهل سینما باشید، قطعا پدرو آلمودوار (Pedro Almodóvar) را می‌شناسید و اگر پدرو آلمودوار را بشناسید، حتما از دیدن فیلم جدیدش هیجان‌زده خواهید شد. آنتونیو باندراس (Antonio Banderas) در این فیلم نقش کارگردانی پیر و مریض را بازی می‌کند که از سال‌های فیلم‌سازی و موفقیت فاصله گرفته است. پس از ملاقات او با یکی از بازیگرانش، دوباره فرصتی به او داده می‌شود تا به گذشته نقبی بزند و تکلیفش را با خودش درباره مسائل مختلف روشن کند.

۱۵. روزی، روزگاری در… هالیوود (Once Upon a Time in…Hollywood)

روزی روزگاری در هالیوود از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، کمدی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۴۱ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: کوئنتین تارانتیو (Quentin Tarantino)
بازیگران اصلی: برد پیت ( Brad Pitt)، لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، مارگو رابی (Margot Robbie)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۶ از ۱۰

کوئنتین تارانتیو (Quentin Tarantino) را دوست دارید؟ پس از «روزی روزگاری در… هالیوود» هم خوشتان خواهد آمد. اثر جدید این کارگردان تا حد زیادی او را به روزهای اوجش مثل زمان ساخت «پالپ‌فیکشن» (Pulp Fiction) بازگردانده است. خلاقیت تارانتینو در تعریف‌کردن داستانی از سینمای دهه ۶۰ میلادی با بازی‌های خوب دی‌کاپریو (Leonardo Dicaprio) و برد پیت (Brad Pitt) بسیار جذاب از کار درآمده است.

ماجرا از هنرپیشه‌ای با بازی دی‌کاپریو می‌گوید که موقعیت خود در سینما را نامناسب و متزلزل می‌بیند. برد پیت هم دوست صمیمی و البته بدلکار او در فیلم‌های مختلف است. دی‌کاپریو با کارگردان معروف رومن پولانسکی (Roman Polanski) و همسر فقیدش شارون تیت (Sharon Tate) همسایه است. این همسایگی امیدهایی را در دل دی‌کاپریو برای پذیرفته‌شدن در نقش‌هایی مناسب روشن می‌کند. در کل با فیلمی روبه‌رو هستیم که در آن فانتزی، نوستالژی، آرزو و البته خون موج می‌زند. این فیلم یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ است.

۱۴. به من بگو کی هستم (Tell Me Who I Am)

به من بگو کی هستم از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، مستند، معمایی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۶ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: اد پرکینز (Ed Perkins)
بازیگران اصلی: اندرو کلی (Andrew Caley)، الکس لوئیس (Alex Lewis)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۶ از ۱۰

«به من بگو کی هستم» یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ است، اما چرا؟ فیلم از الکس لوئیس می‌گوید که در حادثه‌ تصادف با اتومبیل به اغما می‌رود و بعد از بازگشت از این حالت، حافظه خود را از دست می‌دهد. تنها کسی که در خاطر او مانده، برادر دوقلویش مارکوس است. مارکوس تلاش می‌کند گذشته‌ها و خاطرات مشترک را برای الکس بازگو کند.

اما گذشته تلخ آن‌ دو و زندگی ملالت‌بار حقیقی‌شان ارتباطی با دنیای زیبایی ندارد که مارکوس سعی در تجسم آن دارد. در این فیلم، الکس با بحرانی اگزیستانسیالیستی روبه‌روست و در آن مفاهیمی چون اعتماد، دروغ و سکوت بیان می‌شود. گذشته ناخوشایند این دو برادر درنهایت برای الکس هم عیان می‌شود. این روایت در سه بخش مجزا در فیلم گنجانده شده است و دیدن آن قطعا شما را به فکر فرو خواهد برد. پس اگر طرف‌دار فیلم‌های تفکربرانگیزید، حتما از «به من بگو کی هستم» هم استقبال خواهید کرد.

۱۳. زندگی نامرئی (Invisible Life)

زندگی نامرئی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: برزیل، آلمان
زبان: پرتغالی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه
دوبله فارسی: ندارد
کارگردان: کریم عینوز (Karim Aïnouz)
بازیگران اصلی: کرول دوآرت (Carol Duarte)، جولیا استاکلر (Julia Stockler)، گرگوریو دوویویه (Gregório Duvivier)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰

داستان جوامع مردسالار و زنان سرخورده داستان جدیدی نیست اما کریم عینوز، کارگردان آلمانی‌ـ‌برزیلیِ «زندگی نامرئی»، در روایتی متفاوت از تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان در برزیلِ دهه ۵۰ میلادی می‌گوید.

«زندگی نامرئی» اقتباسی است از رمان مارتا باتالا (Martha Batalha). عینوز در این فیلم از قدرت، تنهایی و درد دو خواهر حرف می‌زند. این دو خواهر را پدر بی‌عاطفه‌شان از هم جدا کرده است و آنها در جامعه مردسالار در پِی رسیدن به حقوق و سهم خودند.

۱۲. داستان اسباب‌بازی ۴ (Toy story4)

داستان اسباب بازی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: انیمیشن، کمدی، ماجراجویی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جاش کولی (Josh Cooley)
بازیگران اصلی: تام هنکس (Tom Hanks)، کیانو ریوز (Keanu Reeves)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۷ از ۱۰

در «داستان اسباب‌بازی ۴»، بار دیگر اسباب‌بازی‌ها وارد سفری ماجراجویانه می‌شوند و اگر طرف‌دار این سری از انیمیشن‌ها بوده باشید، قطعا از «داستان اسباب‌بازی ۴» هم خوشتان خواهد آمد. این فیلم در گیشه هم فروش خوبی داشته است و صداپیشگان جذاب و هنرمند آن مانند تام هنکس (Tom Hanks) و کیانو ریوز (Keanu Reeves) در شکل‌گیری داستان و حس‌بخشیدن به شخصیت‌های کارتونی نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند.

در «داستان اسباب‌بازی ۴»، شخصیتی جدید به‌نام فورکی که یک چنگال است به فیلم می‌پیوندد و وودی یعنی قهرمان همیشگی ماجرا و اسباب‌بازی‌های دیگر در کنارش قرار می‌گیرند تا با بحران هویت که برای او پیش آمده مقابله کنند. فورکی نمی‌داند که یک زباله است یا یک اسباب‌بازی. در واقع دچار نوعی بحران خودشناسی شده است که دیدن فیلم تا انتها را جذاب و دیدنی می‌کند.

۱۱. زنان کوچک (Little Women)

بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: گرتا گرویگ (Greta Gerwig)
بازیگران اصلی: اما واتسون (Emma Watson)، سورشا رونان ( Saoirse Ronan)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰

گرتا گرویگ (Greta Gerwig)، کارگردان فیلم تحسین‌شده «زنان کوچک»، با این فیلم خود را در شمار بهترین کارگردانان فعلی دنیا قرار داده است. اگر از متولدان دهه ۶۰ باشید، حتما کارتون خاطره‌انگیز «زنان کوچک» را به یاد دارید. این فیلم هم مانند همان کارتون اقتباسی از کتابی به همین نام و نوشته لوئیزا می‌الکات ( Louisa May Alcott) است.

فیلم زندگی چهار دختر خانواده مارچ را نشان می‌دهد و در خلال آن از مفاهیمی چون بلوغ، نفرت، عشق و پستی‌ها و بلندی‌های زندگی این خواهران در کنار مادرشان در طول دوران جنگ داخلی آمریکا می‌گوید. هریک از خواهران مارچ روحیات و ویژگی‌های شخصیتی مختص به خود را دارند و به شکل‌دهی یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال کمک کرده‌اند.

بازی بازیگران مشهور فیلم مثل اما واتسون (Emma Watson)، سورشا رونان (Saoirse Ronan)، مریل استریپ (Meryl Streep) از امتیازات برجسته این اثر است. «زنان کوچک» از مدعیان اسکار ۲۰۲۰ بود که البته دست‌خالی از این رقابت بیرون آمد.

۱۰. فیلی که بی‌حرکت نشسته است (An Elephant Sitting Still)

فیلی که بی حرکت نشسته است از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: چین
زبان: چینی
ژانر: درام
مدت‌زمان فیلم: ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: بو هو (Bo Hu)
بازیگران اصلی: یو ژانگ (Yu Zhang)، یوچانگ پنگ (Yuchang Peng)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰

«فیلی که بی‌حرکت نشسته است» روایتگر یک تراژدی است. این تراژدی از دل انزوا، نفرت، خشم و غمی بیرون می‌آید که شهروندان چینی به‌سبب احساس بی‌قدرت‌بودن و بی‌ارزش‌بودن دچارشان شده‌اند. ماجرای فیلم فقط در یک روز می‌گذرد و شخصیت‌های مختلف با داستان‌های متنوع با یکدیگر در ارتباطی ظریف و هنرمندانه پیوند می‌خورند، یعنی ماجراهای مرتبط با هریک از شخصیت‌های ناامید و مأیوس فیلم درنهایت با هم ارتباط پیدا می‌کنند.

پیرمردی که قرار است به خانه سالمندان فرستاده شود، دخترکی که در پی رابطه با ناظم مدرسه به دردسر افتاده است، دوستان دختر و شخصیت‌های مختلف فیلم همگی در جهانی سرد و یخ‌زده زندگی می‌کنند. گویی امیدی به رهایی آنها از این فضا نیست. مدت‌زمان «فیلی که بی‌حرکت نشسته است» حدود ۴ ساعت است و اگر حوصله فیلمی چینی با محوریت انزوا و یأس آدمی را دارید، احتمالا از آن خوشتان خواهد آمد.

۹. مرد ایرلندی (The Irishman)

مرد ایرلندی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، جنایی، بیوگرافی
مدت‌زمان فیلم: ۳ ساعت و ۲۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese)
بازیگران اصلی: رابرت دنیرو (Robert De Niro)، آل پاچینو (Al Pacino)، جو پشی (Joe Pesci)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰

سینمای گانگستری دهه ۹۰ میلادی تا حد زیادی رشد و شکوفایی‌اش را مدیون مارتین اسکورسیزی بزرگ (Martin Scorsese) است. او با ساخت آثاری چون «رفقای خوب» (Goodfellas) و «کازینو» (Casino) به این ژانر از سینما هویت و قوامی تازه بخشید. «مرد ایرلندی» هم یکی دیگر از کارهای جذاب اسکورسیزی با هنرپیشه‌های موردعلاقه‌اش یعنی آل‌پاچینو (Al Pacino) و رابرت دنیرو (Robert De Niro) در همین سبک است.

«مرد ایرلندی» از فساد و دنیای زیرزمینی آن در آمریکا می‌گوید و اقتباسی است از رمان «شنیده‌ام خانه‌ها را رنگ می‌کنی» نوشته چارلز برنت (Charles Brandt). ماجرا درباره رابرت دنیرویی است که زندگی پرپیچ‌وخمی داشته است و این پیچ‌وخم‌ها از جاده‌ فساد و خلاف‌کاری‌های رنگارنگ عبور کرده‌اند.

آشنایی او در مقطعی از زندگی‌اش با آل‌پاچینو که رهبر گروهی مافیایی است، بن‌مایه داستان را تشکیل می‌دهد. فیلم پر است از حوادث و ماجراهای مافیایی جذاب که برای درک بهتر آنها مرور تاریخ آمریکا هم لازم است. «مرد ایرلندی» را به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ از دست ندهید.

۸. جوجو خرگوشه (Jojo Rabbit)

جوجو خرگوشه از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا، نیوزیلند، جمهوری چک
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، کمدی، جنگی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: تایکا وایتیتی (Taika Waititi)
بازیگران اصلی: رومن گریفین دیویس (Roman Griffin Davis)، توماسین مکنزی (Thomasin McKenzie)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۹ از ۱۰

آثار جنگ بر دنیا تمامی ندارد. حتی درگیری‌های کوچک هم می‌توانند تا سال‌ها بر روند هستی خدشه وارد کنند. حال در نظر بگیرید پدیده وحشتناکی چون نازیسم و حضور فردی مانند هیتلر می‌تواند تا سال‌ها دنیا را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. گاهی این اثرات به زبان فیلم بر پرده نقره‌ای می‌نشینند و از دل ماجراهایی هولناک، هنر بیرون می‌آید تا زندگی را برای بشرِ دست‌وپابسته در میان سیاست و مکر تلطیف کند.

«جوجو خرگوشه» هم داستان پسرکی است که می‌خواهد در ارتش نازی به هیتلر خدمت کند و به همین خاطر به کمپ کودکان هیتلری می‌پیوندد. این کمدی‌درام دیدنی را تایکا وایتیتی (Taika Waititi) نیوزلندی کارگردانی کرده است و ماجرایی را برای مخاطب می‌گوید که سرشار از گره‌های داستانی جذاب و طنزی فراموش‌نشدنی است.

پسرک کوچک فیلم که سودای پیوستن به نازی‌ها را دارد، بعد از خودداری از کشتن خرگوشی در کمپ آموزشی کودکان به جوجو خرگوشه معروف می‌شود. او راه نجات خود از فشارهای مختلف را تجسم یک دوست خیالی برای خود می‌بیند که کسی نیست جز آدولف هیتلر. «جوجو خرگوشه» دیدنی است. آن را ببینید و از بازی پسر کوچک فیلم در کنار اسکارلت یوهانسون (Scarlett Johansson) لذت ببرید.

۷. داستان ازدواج (Marriage Story)

داستان ازدواج از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: نوآ بامبک‌ (Noah Baumbach)
بازیگران اصلی: اسکارلت یوهانسون (Scarlett Johansson)، آدام درایور (Adam Driver)
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۹ از ۱۰

طلاق از آن وقایعی است که می‌تواند گذشته، حال و آینده آدم‌های درگیرش را نابود کند. ماجرای فیلم «داستان ازدواج» هم حول موضوع طلاق می‌چرخد. زن و شوهر جوانی که پس از آشنایی با هم در دنیای سینما و هنر ازدواج کرده‌اند، حالا با داشتن پسری هشت‌ساله قصد طلاق دارند. مراحل ابتدایی کار ساده به نظر می‌رسد و انگار همه‌چیز برای توافق طلاق دوستانه میان آنها پیش رفته است، اما این تمام ماجرا نیست.

بازی‌های درخشان اسکارلت یوهانسون (Scarlett Johansson) و آدام درایور (Adam Driver) در نقش این زوج به خلق فیلمی عمیق و دیدنی کمک کرده است که بسیار به زندگی واقعی شباهت دارد.

۶. فورد در مقابل فراری (Ford v Ferrari)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

فورد در مقابل فراری از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، اکشن، بیوگرافی
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: جیمز منگولد (James Mangold)
بازیگران اصلی: کریستین بیل (Christian Bale)، مت دیمون (Matt Damon)
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰

شاید فیلم جیمز منگولد (James Mangold) به‌اندازه تولیدات فوق‌موفق شرکت خودروسازی فِراری اثری بزرگ و قوی نباشد، اما از آن فیلم‌های پرستاره‌ با بودجه‌ای کلان است. «فورد در مقابل فراری» فیلمی است بر اساس ماجرایی واقعی در سال‌های دهه ۱۹۶۰.

مت دیمون (Matt Damon) در نقش کرول شلبی و کریستین بیل (Christian Bale) در نقش کن مایلز دو دوست و همکارند که در کمپانی بزرگ فورد استخدام می‌شوند. از آنها خواسته می‌شود که با ساختن خودروی مخصوص مسابقه‌ای قدرتمند در مقابل شرکت رقیب (که حتما دیگر حدس می‌زنید شرکت فراری است) قد علم کنند.

«فورد در مقابل فراری» سعی دارد از نبوغ و ابتکار آمریکایی در مقابل غرور و نخوت ایتالیایی‌ها در تولید بگوید. فورد محصولی است از آمریکا و فراری هم که ایتالیایی است. فیلم سعی دارد از ارتباطات انسانی در کنار توانمندی فنی بگوید. از بازی‌های جذاب بازیگران، به‌ویژه کریستین بیل، که بگذریم صحنه‌های هیجان‌انگیز مسابقات اتومبیل‌رانی هم بسیار دیدنی از کار درآمده‌اند.

۵. سیمای زنی در آتش (Portrait of a Lady on Fire)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

سیمای بانویی در آتش از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: فرانسه
زبان: فرانسوی
ژانر: درام، عاشقانه
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: سلین سیاما (Céline Sciamma)
بازیگران اصلی: نئومی مرلان (Noémie Merlant)، ادل هائنل (Adèle Haenel)
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰

«سیمای زنی در آتش» به‌وضوح داستانی است زنانه. قصه فیلم در قرن ۱۸ میلادی می‌گذرد و داستان زن جوانِ نقاشی را روایت می‌کند که به‌دستور مادر دختری اشرافی و برخلاف میل دختر باید از او پرتره‌ای بکشد. نقاش برای کشیدن جزئیات چهره دختر با او طرح دوستی می‌ریزد و رابطه‌ای صمیمانه میانشان شکل می‌گیرد.

دختر در آستانه ازدواج است و از این موضوع رضایت ندارد. «سیمای زنی در آتش» از قدرت زنانه در پس صحنه‌های نمایش زندگی می‌گوید، قدرتی پیچیده که درک و به‌تصویرکشیدن آن از سوی سلین سیاما (Céline Sciamma) باعث شده تا در ردیف بهترین فیلم های ۲۰۱۹ قرار بگیرد.

۴. آپولو ۱۱ (Apollo 11)

اپولو ۱۱ از بهترین مستندهای ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: مستند، تاریخی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: تاد داگلاس میلر (Todd Douglas Miller)
بازیگران اصلی: نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)، مایکل کالینز (Michael Collins)
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۱ از ۱۰

«آپولو ۱۱» مستندی است از تاد داگلاس میلر (Todd Douglas Miller) درباره نخستین سفر آمریکایی‌ها به کره ماه. فیلم از تلاش‌ها، جسارت و شجاعت افرادی مانند نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)، باز آلدرین (Buzz Aldrin) و مایکل کالینز (Michael Collins) در جهت تحقق یکی از رؤیاهای دیرین بشر می‌گوید.

شکوه و اهمیت پروژه آپولو ۱۱ یعنی مجموعه مأموریت‌های مرتبط با سفر به ماه در این مستند با شکوه و جلوه‌ای بی‌نظیر عرضه می‌شود. در این مستند، مأموریت آپولو ۱۱ در قالب ماجرایی نفس‌گیر و دیدنی به تصویر کشیده شده است.

۳. ۱۹۱۷ (1917)؛ یکی از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، اکشن، جنگی
مدت‌زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۹ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: سم مندس (Sam Mendes)
بازیگران اصلی: دین چارلز چپمن (Dean-Charles Chapman)، جورج مک‌کی (George MacKay)
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۳ از ۱۰

باز هم جنگ دست‌مایه‌ای برای ساخت یکی دیگر از بهترین فیلم های ۲۰۱۹ شده است. این بار در فیلم جنگی‌حماسی «۱۹۱۷» اثر سام مندز (Sam Mendes) شاهد داستان دو سرباز انگلیسی در جنگ جهانی اول هستیم که باید پیامی مهم را به گردانی بزرگ از سربازان هم‌رزمشان برسانند و آنها را نجات بدهند. وقت اندک است و مسیر پرپیچ‌وخم. آیا این دو سرباز جوان موفق می‌شوند مأموریتشان را به پایان برسانند؟

جلوه‌های ویژه «۱۹۱۷» بسیار دیدنی و جذاب است. هرچند این فیلم نتوانست در مراسم اسکار ۲۰۲۰ جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند، در گلدن‌گلوب خوش‌ درخشید. حساسیت‌های مندز در فیلم‌برداری و رعایت جزئیات باعث شد که فیلم‌برداری این اثر چندین ماه طول بکشد. ظاهرا این‌همه وسواس او ارزشش را داشته است و با فیلمی شسته‌رفته مواجهیم که به دل می‌نشیند.

۲. جوکر (Joker)

از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، جنایی، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: تاد فیلیپس (Todd Phillips)
بازیگران اصلی: خواکین فینیکس (Joaquin Phoenix)، رابرت دنیرو ( Robert De Niro)
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۴ از ۱۰

اگر فیلم‌بین باشید، دیگر تا الان حتما «جوکر» را دیده‌اید. حتما هم می‌دانید که واکین فینیکس (Joaquin Phoenix) بازیگر نقش اصلی آن اخیرا توانسته است انواع و اقسام جایزه‌ها را برای نقش‌آفرینی اثرگذارش از آن خود کند.

فینیکس آن‌قدر زیرپوستی و عمیق از عهده بازی در نقش کمدینی مفلوک برآمده است که حتی سرسخت‌ترین طرف‌داران جوکر قبلی یعنی هیث لیجر فقید (Heath Ledger) هم به این جوکر تازه روی خوش نشان می‌دهند، همان‌ها که معتقد بودند نقش‌آفرینی لیجر در «شوالیه تاریکی» (Dark Night) کریستوفر نولان تکرارنشدنی است.

داستان فیلم درباره کمدینی مفلوک است که با افسردگی و مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. تجربه‌های تلخ متعدد و سرخوردگی‌های این فرد او را به جنایت‌کاری بدل می‌کند که با نقاب جوکر در شهر گاتهام‌سیتی (لوکیشن همیشگی داستان‌های بت‌من و جوکر) قیام می‌کند و الهام‌بخش نهضتی از سوی مردم فقیر علیه قدرتمندان فاسد شهر می‌شود. رابرت دنیروی بزرگ هم در کنار فینیکس در نقشی جانبی در فیلم حضور دارد.

۱. انگل (Parasite)؛ از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

پارازیت از بهترین فیلم های ۲۰۱۹

کشور سازنده: کره‌ جنوبی
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، کمدی، دلهره‌آور
مدت‌زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه
دوبله فارسی: دارد
کارگردان: بونگ‌ جون هو (Bong Joon Ho)
بازیگران اصلی: کنگ هو سونگ ( Kang-ho Song)، سون کیون لی (Sun-kyun Lee)، یئو جونگ چو (Yeo-jeong Cho)
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۵ از ۱۰

«انگل» کمدی سیاهی است که شما را پای پرده سینما (البته ما ایرانی‌ها را پای تلویزیون یا شاید لپ‌تاپ) میخکوب می‌کند. بونگ جون هو (Bong Joon-ho) در آخرین ساخته خود به موضوعی کلیشه‌ای با روایتی به‌شدت نو مشغول است. شکاف طبقاتی جاری میان زندگی مردمان کره‌جنوبی و آرزوهای فروخورده طبقه فقیر در همراهی با ظلم و خودخواهی طبقه مرفه در «انگل» به‌خوبی به نمایش گذاشته می‌شود.

داستان فیلم درباره خانواده‌ای به‌شدت فقیر است. با بازشدن پای پسر این خانواده به خانه‌ای اعیانی برای تدریس زبان انگلیسی به فرزند خانواده ثروتمند، باقی اعضای خانواده فقیر هم به آن خانه راه پیدا می‌کنند و حالا جنگی نمادین میان قشر ضعیف اقتصادی و مرفهان خودپسند و ظالم درمی‌گیرد. در «انگل» شاهد این حقیقت تلخ هستیم که برای بقا در جوامع امروزی یا باید بکشی یا کشته بشوی. انگل فیلم شگفتی‌سازی بوده است. فیلمی که بعد از جوایز ارزنده‌ای مانند گلدن‌گلوب، اسکار را هم بر طاقچه افتخاراتش نشاند.

شما بگویید

شما چه فیلم‌هایی را به این فهرست اضافه می‌کنید؟ اگر قرار باشد شما چنین فهرستی تهیه کنید چه فیلم‌هایی در آن قرار می‌گیرند؟ نظرات خود را با ما و کاربران چطور درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۲۲؛ از بتمن تا قرمزشدن
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع esquire
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 30 دیدگاه)
  1. Sad می‌گوید

    سلام دوستان من دنبال فیلمی میگردم اسمش رو به یاد ندارم ممنون میشم ازتون مردی بود که به همراه یکی از دوستانش و کلی آدم دیگه داخل یک کشتی روی دریا زندانی شده بودند توسط دولت و البته نمیدونستن داخل کشتی هستند تا زمانی که برای بار اول فرار میکنن و دستگیر میشن و اینها آدم های خیلی مهمی بودن بعد با چندتا ازون آدمای زندانی که قبلا همرو میشناختند همکاری میکنن و سعی میکنن از کشتی فرار کنن یک نقشه حسابی میریزن و فقط خود اون مرد موفق میشه با هلی کوپتر فرار کنه

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      به‌نظرم منظورتون فیلم «نقشه فرار» (escape plan) باشه.

      1. Sad می‌گوید

        بله خود خودشه خیلی از لطفتون ممنونم واقعا دوست داشتم ببینمش سپاسگزارم ازتون🌷🌸🌷

  2. رایا می‌گوید

    من به دنبال فیلمی هستم از ژانر کودک اما قدیمی …که سه بچه که یه دختر و دوتا پسر مقابل سه تا در قرار میگیرن و دد سوم که شکل یک ستاره هست انتخاب میکنن

  3. پگاه می‌گوید

    سلام
    خسته نباشید دنبال ی فیلمی هستم با موضوع دختری یا پسری که منزل نامزدش هست و از پنجره شاهد قتلی در خیابان هست ولی کسی نباید بدونه اون فرد اونجا بوده بخاطر همین از نامزدش میخواد بره قتل رو گزارش کنه و بجای اون شاهد قتل باشه .
    ممنون

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      شاید مخاطبان دیگه این مقاله اطلاعی درباره این موضوع داشته باشن و شما رو در جریان بذارن.