کتاب تختخوابت را مرتب کن ؛ کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند

2

«اگر می‌خواهید دنیا را دگرگون کنید، نخست تختخواب‌تان را مرتب کنید»؛ این جمله تنها یکی از ده‌ها جملهٔ تأثیرگذاری است که دریاسالار ویلیام مک‌رِیوِن در قالب سخنرانی برای دانش‌آموختگانِ دانشگاه تگزاس در آستین ارائه کرد. در ادامه، با متنِ این سخنرانی و موضوع آن بیشتر آشنا می‌شویم. این سخنرانی بعدها به‌صورت کتاب، با عنوان تختخوابت را مرتب کن منتشر شد. در ادامه به معرفی کتاب « تختخوابت را مرتب کن ؛ کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند» پرداخته‌ایم؛‌ با ما همراه باشید.

شناسنامهٔ کتاب

  • عنوان کتاب: تختخوابت را مرتب کن؛ کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند
  • عنوان انگلیسی کتاب: Make Your Bed: little things that can change your life and maybe the world
  • نویسنده: ویلیام. اچ. مک‌ریون (Wiliam. H. McRaven)
  • شمار صفحات: ۸۸

دربارهٔ کتاب

دریاسالار مک‌ریون، بازنشستهٔ نیروی‌ دریایی ایالات متحده (SEAL) و از فرماندهان برجسته‌ای است که ۳۷ سال در نیروی دریایی خدمت کرده و اکنون رئیس دانشگاه تگزاس است. سخنرانی او در ۱۷ می ۲۰۱۴ برای دانش‌آموختگانِ دانشگاه تگزاس با استقبال فراوانی از سوی دانشجویان روبه‌رو شد و ویدئوی این سخنرانی در فضای مجازی میلیون‌ها بازدید داشت؛ همین بهانه‌ای برای ارائهٔ متن سخنرانی در قالب کتاب شد. او دراین‌باره می‌گوید: «همه می‌خواستند بیشتر بدانند که این ده درس چطور به زندگی من شکل داد و چه کسانی در طول زندگی شغلی‌ام الهام‌بخش من بودند؛ این کتاب کوچک، تلاشی برای پاسخ‌گویی به این پرسش‌هاست».

این کتاب شامل ۱۰ فصل با عناوینی جذاب است که همهٔ رخدادهای آن به دوران کاریِ نویسنده در نیروی دریایی و افرادی که در آنجا با آنها آشنا شده مربوط می‌شود. هر فصل، روایتی جالب و هیجان‌انگیز از چالش‌ها و دشواری‌هایی است که نظامیان دریانوردیِ ایالات متحده با آنها روبه‌رو هستند تا سرانجام مشخص شود چه کسی توانایی و شایستگیِ ماندن در نیروی‌ دریایی ایالات متحده را دارد.

رونیکس

از ویژگی‌های برجستهٔ این اثر، الهام‌بخش‌بودن روایت‌هاست که واقعی‌بودن شخصیت‌ها و ماجراها، تأثیرگذاری آن‌ها را دوچندان کرده است. همچنین نویسنده به‌خوبی توانسته است مخاطبانش را متقاعد کند که تجربه‌ها و درس‌هایی که در این سال‌ها گرفته، قابل‌تعمیم و یاری‌رسانِ همهٔ افرادی است که در شرایطی مشابه، با چالش‌هایی در زندگی‌شان روبه‌رو هستند.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر فکر می‌کنید در بحرانی‌ترین دوران زندگی‌تان قرار دارید و نیازمند دلگرمی هستید یا چنانچه قصد آغاز کار یا گام‌نهادن در مسیری پرپیچ‌و‌خم را دارید، خواندن این کتاب را فراموش نکنید. کتابِ تختخوابت را مرتب کن روحیهٔ شما را برای ادامهٔ راه تقویت می‌کند.

بخش‌هایی از کتاب

شعار این دانشگاه این است: «آنچه اینجا آغاز می‌شود، دنیا را متحول می‌کند». باید اذعان کنم این شعار را دوست‌ دارم. امشب حدود ۸۰۰۰ دانشجو از دانشگاه تگزاس فارغ‌التحصیل می‌شوند. Ask.com که معیار دقت تحلیلی است، می‌گوید هر فرد متوسط آمریکایی در طول زندگی‌اش ده‌هزار نفر را می‌بیند. اما اگر هر کدام از شما ده نفر دیگر را متحول کند و آن ده نفر نیز زندگی ده نفر دیگر را متحول کنند، با گذشت پنج نسل یعنی ۱۲۵ سال، فارغ‌التحصیلان سال ۲۰۱۴ این دانشگاه، زندگی ۸۰۰ میلیون نفر را متحول کرده‌اند؛ یعنی بیش از دو برابر جمعیت آمریکا. به یاد داشته باشید که جنسیت، نژاد، دین، گرایش‌ها و موقعیت اجتماعی‌تان اهمیتی ندارد. کشمکش‌های ما در جهان مشابه‌اند و درس‌هایی که به پیروزی در این کشمکش‌ها و پیشرفت در متحول‌کردن خودمان و جهان پیرامون‌مان کمک می‌کنند، به همین اندازه به درد شما هم می‌خورند…


در ادامه بخوانید: کتاب ۲۳ راه برای غلبه بر تنبلی؛ کتابی برای هدفمند شدن و برنامه ریزی بهتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. حرف نزن عمل کن می‌گوید

    سلام واقعا این مطلب عالی بود منظور دریابد مک ریون این بود که برای این که جهانی را تغییر دهید..لازم میباشد از کار های کوچک و ساده شروع بفرمایید.

  2. من می‌گوید

    این کتاب واقعا عالی بود