درمان آکنه و جوش صورت با استفاده‌ از روغن جوجوبا

0

روغن جوجوبا از مواد تشکیل‌دهنده‌ی معمول در انواع پاک‌کننده‌ها، کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست است. این روغن شامل ویتامین ها و مواد معدنی است که موجب روشن شدن پوست شده و باعث تازگی و جوان شدن پوست شما می‌دهد. در این مقاله شما را با روش‌های استفاده از روغن جوجوبا برای درمان آکنه و درمان جوش صورت آشنا خواهیم کرد.

پشتوانه‌ی علمی درمان آکنه و جوش صورت با استفاده از روغن جوجوبا

پژوهش های علمی که استفاده از روغن جوجوبا برای درمان آکنه را تایید می کنند

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از روغن جوجوبا به‌تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر در درمان آکنه و جوش صورت مفید است. مطالعه‌ای در آلمان در سال ۲۰۱۲ نشان داد که استفاده از ماسک خاک رس (clay mask، نوعی ماسک صورت و بدن که پس از استفاده مانند گل رس خشک می‌شود و آلودگی‌ها و لایه‌های مرده‌ی پوست را جذب می کند) روغن جوجوبا در درمان مشکلات پوستی و آکنه‌ی ملایم مؤثر است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه که ۲ تا ۳ بار در هفته از ماسک روغن جوجوبا استفاده کردند، شاهد کاهش چشم‌گیری در التهاب، ضایعات پوستی و آکنه بودند. مطالعه‌ای موردی نیز نشان داد که روغن جوجوبا در کاهش علائم آکنه مانند دارویی گیاهی عمل می‌کند.

رونیکس

براساس یکی از نظریه‌های موجود درمورد استفاده از روغن جوجوبا برای درمان آکنه، این روغن به پوست سیگنال می‌دهد که خودش را متعادل کند. ازنظر فنی، روغن جوجوبا (که درواقع اِستر موم است نه روغن) به سبوم انسان شباهت دارد. سبوم ماده‌ای چرب و مومی است که روی پوست قرار دارد. تولید بیش‌ازحد سبوم یا مسدود شدن راه خروج آن موجب ایجاد آکنه می‌شود. بنابراین وقتی از روغن جوجوبا استفاده می‌کنید، پوست شما این پیام را دریافت می‌کند که نیازی به تولید سبوم بیشتر ندارد.

چگونگی استفاده از روغن جوجوبا برای درمان آکنه و جوش صورت

برای این منظور، همیشه از داروخانه محصولاتی را خریداری کنید که روغن جوجوبا از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آنها باشد یا در خانه روغن جوجوبا را با مواد دیگری ترکیب و استفاده کنید.

۱. استفاده از روغن جوجوبا برای پاک کردن آرایش

مقدار کمی از روغن جوجوبا را روی اسفنج یا دستمال آرایش بریزید و با استفاده از آن به‌آرامی و به‌طور کامل آرایش صورت خود را پاک کنید. پاک نکردن آرایش روی صورت حتی در زمانی که می‌خوابید، موجب ایجاد جوش‌ صورت می‌شود. بنابراین حتما پیش از رفتن به رخت‌خواب آرایش خود را کاملا پاک کنید.

۲. استفاده از روغن جوجوبا به‌عنوان پاک‌کننده

مقدار کمی روغن جوجوبا را روی کف دست‌تان بریزید و با حرکات دایره‌ای به‌مدت ۱ تا ۲ دقیقه، روغن را روی پوست خود ماساژ بدهید. سپس از لیف حمام برای پاک کردن روغن اضافه استفاده کنید. درصورت لزوم می‌توانید از مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

۳. استفاده از روغن جوجوبا در ماسک خاک رس

استفاده از روغن جوجوبا در ماسک خاک رس

مقادیر مساوی از روغن جوجوبا و بِنتونیت خاک رس را با هم ترکیب کنید (بِنتونیت خاک رس یکی از ۷ گونه خاک رسِ به‌دست آمده از خاکسترهای آتشفشانی است). ترکیب خوب و یک‌دست به‌دست‌آمده را ۲ تا ۳ بار در هفته و به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت و گردن خود بمالید. ممکن است پس از شستن این ماسک پوست‌تان قرمز به‌نظربرسد. بنابراین بهتر است که درطول روز از این ماسک استفاده نکنید.

۴. استفاده از روغن جوجوبا به‌عنوان مرطوب‌کننده

مقادیر مساوی از روغن جوجوبا و ژل آلو‌ئه ورا را در بطری پمپ‌دار خالی بریزید. بطری را خوب تکان بدهید و آنها را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را ۲ تا ۳ بار روی کف دست خود پمپ کنید و دست‌هایتان را به هم بمالید. سپس این ترکیب را به‌آرامی روی پوست خود فشار دهید و ۱۵ ثانیه صبر کنید تا جذب پوست‌تان شود. اضافه‌ی آن را پاک کنید و درصورت لزوم دوباره از این ترکیب استفاده کنید. روغن جوجوبا مرطوب‌کننده‌ای است که ۲۴ ساعت روی پوست شما باقی می‌ماند.

۵. استفاده از روغن جوجوبا برای درمان، زیر دوش حمام

۲ یا ۳ مرتبه ترکیبی را که درست کرده‌اید، در دست خود پمپ کنید و دست‌هایتان را به هم بمالید. سپس دست خود را در قسمت‌هایی که آکنه دارید فشار دهید. بعد، از این ترکیب در سایر قسمت‌های پوست خود استفاده کنید. چند ثانیه صبر کنید تا ترکیب جذب پوست‌تان شود و سپس پوست‌تان را زیر دوش بشویید. به‌آرامی با حوله‌ای پوست خود را خشک کنید.

سایر مزیت‌ها و خطرهای استفاده از روغن جوجوبا

روغن جوجوبا مزایای دیگری به‌جز درمان جوش صورت و آکنه نیز دارد. این روغن دارای مقادیر زیادی از ویتامین E، سیلیسیم، مس، روی و مواد دیگر است. حتی می‌توانید از این روغن به‌جای روغن ماساژ استفاده کنید. روغن جوجوبا ماندگاری زیادی دارد، بنابراین می‌توانید آن را برای مدتی طولانی در قفسه‌ی داروها و درمان‌های خانگی خود نگهداری کنید.

روغن جوجوبا همچنین:

  • در بهبود زخم ها مؤثر است.
  • خطوط ریز و چین و‌ چروک های صورت و پوست را کاهش می‌دهد.
  • به کاهش علائم پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی) کمک می‌کند.
  • التهاب را کاهش می‌دهد.
  • به دفع عفونت کمک می‌کند.
  • از سوزش ناشی از تیغ اصلاح جلوگیری می‌کند.
  • مو و پوست سر را مرطوب و نرم می‌کند.

مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داده است که روغن جوجوبا ماده‌ای نرم‌کننده است که برای صاف کردن گره‌های فر موی آفریقایی مفید است. در این مطالعه، روغن جوجوبا از موها محافظت کرد و موجب کاهش ازدست رفتن پروتئین آنها شد.

خطرها و هشدارها

پژوهش‌های اندکی درمورد عوارض جانبی روغن جوجوبا انجام شده است، ولی به‌طور کلی می‌توان گفت که استفاده از این روغن برای درمان‌های موضعی، بی‌خطر است. البته پیش از استفاده از روغن جوجوبا حتما مقداری از آن را روی پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که نسبت به آن آلرژی ندارید. همچنین برای مدت طولانی از این روغن استفاده نکنید، زیرا در بعضی از افراد پس از استفاده‌ی مستمر از این روغن، تحریک و سوزش پوستی مشاهده شده است.

روغن جوجوبای خالص را مستقیما روی پوست خود استفاده نکنید. شما باید روغن جوجوبا را با ماده‌ی دیگری مانند ژل آلوئه‌ورا یا روغن نارگیل ترکیب کنید. هرگز روغن جوجوبا را به‌‌صورت خوراکی مصرف نکنید.

سایر روغن‌های موجود برای درمان جوش و آکنه

روغن درخت چای یکی از روغن های مفید برای درمان آکنه

اگر نمی‌توانید از روغن جوجوبا استفاده کنید یا متوجه شده‌اید که این روغن برای شما مؤثر نیست، نگران نباشید. محصولات طبیعی دیگری نیز در بازار وجود دارد که برای درمان آکنه و درمان جوش صورت مؤثر هستند. از جمله‌ی این روغن‌های تقطیری یا اسانسی (essential oil) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن سروکوهی Juniper berry: مطالعات نشان داده است که روغن اسانسی Juniper berry دارای خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی است و برای پوست‌های آکنه‌ای مفید است.
  • روغن مریم‌گلی (clary sage oil): پژوهش‌ها نشان داده است که عوامل ضدمیکروبی موجود در روغن مریم گلی به فرونشاندن گسترش باکتری‌ها کمک می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که این روغن گیاهی درمانی طبیعی برای عفونت‌ها و زخم‌های پوستی باشد.
  • روغن اسطوخودوس (Lavender): روغن اسطوخودس نیز روغن اسانسی دیگری است که خاصیت ضدمیکروبی بالایی دارد و به درمان آکنه و جوش کمک می‌کند. می‌توانید از این روغن برای درمان سایر مشکلات پوستی مانند بثورات و گزش حشرات نیز استفاده کنید.
  • روغن درخت چای: روغن درخت چای از مواد ضدعفونی‌کننده‌ی موضعی شناخته‌شده است که علائم خفیف تا متوسط آکنه را درمان می‌کند.

هرگز از روغن‌های اسانسی مستقیما روی پوست خود استفاده نکنید و همیشه آنها را با روغن‌های حاملی مانند روغن بادام شیرین یا روغن‌های معدنی (مانند وازلین و گلیسیرین) ترکیب کنید. باید به‌ازای هر ۳ قطره روغن اسانسی خالص از یک قاشق چای‌خوری روغن حامل استفاده کنید. پیش از استفاده این ترکیب را خوب تکان بدهید.

نکات مهم در استفاده از روغن جوجوبا

حتما از منابع قابل‌اعتمادی روغن جوجوبا را تهیه کنید. اگر روی برچسب روغن جوجوبا عبارت «تصفیه‌نشده» را می‌بینید، به این معنی است که این روغن فیلتر نشده و مواد افزودنی ندارد. روغن تصفیه‌شده روغنی است که رنگ آن روشن و فرآوری‌شده است. ممکن است لازم باشد از روغن جوجوبایی استفاده کنید که مقدار اسید اولئیک آن پایین است. اسید اولئیک می‌تواند موجب مسدود شدن منافذ پوستی شود و بسته شدن منافذ در پوست‌های حساس‌تر موجب بروز جوش می‌شود.

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.