آیا عرق کردن باعث سوزاندن کالری و لاغری می‌شود؟

0

عرق کردن واکنش طبیعی بدن در شرایط مختلف بدنی ما مثل ورزش کردن ، بودن در هوا و محیط گرم و … است. اما خیلی از افراد اینگونه تصور می‌کنند که در زمانی که عرق می‌کنند کالری سوزی بیشتری برای آن‌ها رخ می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این سوال بپردازیم و همچنین شما را با فواید و خطرات عرق کردن آشنا کنیم.

در اثر عرق کردن چه مقدار کالری سوزانده می‌شود؟

برخی مدعی‌اند با فعالیت‌هایی مانند بیکرام یوگا (شکلی از تمرینات یوگا که در اتاقی با دمای بالا انجام شده و باعث تعریق شدید می‌شود) که باعث عرق‌ کردن می‌شوند، می‌توان در یک ساعت ۱۰۰۰ کالری سوزاند. اما احتمالا این ادعا اشتباه است. براساس مطالعه‌ای، در یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای بیکرام، یوگا زنان به‌طور متوسط ۳۳۰ و مردان ۴۶۰ کالری انرژی سوزاندند. این مقدار معادل پیاده روی سریع مسافتی در حدود ۵٫۳ کیلومتر است که تقریبا یک ساعت طول می‌کشد.

رونیکس

برخی فعالیت‌های با تعریق کم یا بدون تعریق نیز می‌توانند موجب سوزاندن کالری بشوند. فعالیت‌هایی مثل شنا کردن، بلندکردن وزنه‌های سبک و ورزش‌کردن در هوای سرد زمستان با اینکه معمولا باعث تعریق چندانی نمی‌شوند، ولی به کالری‌سوزی کمک می‌کنند.

البته عرق کردن می‌تواند ابزاری برای اندازه‌گیری شدت یا سختی تمرینات باشد. کالج پزشکی ورزشی آمریکا توصیه می‌کند، بزرگ‌سالان سالم ۵ روز در هفته‌ و در هر نوبت ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی ملایم انجام بدهند. شدت این تمرین باید در حدی باشد که باعث عرق کردن فرد بشود.

چرا برخی افراد بیشتر از دیگران عرق می‌کنند؟

عرق کردن تاثیر چندانی در سوزاندن کالری ندارد.

میزان عرق کردن‌ به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • ژنتیک؛
  • عوامل محیطی؛
  • سن؛
  • سطح آمادگی بدنی؛
  • وزن.

در میان این عوامل وزن و سطح آمادگی‌ بیشترین تأثیر را در میزان عرق کردن‌ در طول یک تمرین ورزشی دارد. اگر وزن‌تان بیشتر باشد، بدن‌تان مجبور است انرژی بیشتری صرف کند. این امر باعث افزایش تعریق می‌شود، زیرا بدن‌تان باید توده‌ی بیشتری را خنک بکند.

هرچه ازلحاظ سلامت جسمی در سطح بهتری باشید، بدن‌تان زودتر شروع به تعریق می‌کند. زیرا بدن‌تان در این حالت به‌طور مؤثرتری می‌تواند دمایش را تنظیم کند. هرچه زودتر عرق کنید، بدن‌تان سریع‌تر خنک می‌شود. این امر به افرد کمک می‌کند تا تمرینات طولانی‌تر یا سنگین‌تری را انجام بدهند.

فواید عرق کردن چیست؟

فایده‌ی اصلی عرق کردن خنک‌کردن بدن است. برخی فواید دیگر عرق کردن عبارت‌اند از:

  • کمک به سلامت پوست: تمرینات ورزشی سنگین جریان خون را در بدن افزایش می‌دهند. این امر موجب می‌شود اکسیژن و مواد مغذی بهتر جریان یابند و سلول‌های پوست را تغذیه کنند.
  • فهمیدن اینکه به چالش کشیده می‌شوید یا خیر: اگر در طول تمرین‌کردن عرق می‌کنید، یعنی احتمالا تمرینات‌تان به‌گونه‌ای است که شما را به‌چالش می‌کشد. اما اگر احساس گیجی، خستگی شدید یا درد می‌کنید، یعنی احتمالا دارید بیش‌ازحد به خودتان فشار می‌آورید.

خطرات عرق کردن

۱. کم‌آبی بدن

با عرق کردن احتمال کم‌آبی بدن‌ افزایش می‌یابد. آب‌وهوای گرم و مرطوب نیز میزان تعریق‌ را افزایش می‌دهند. اگر نیم لیتر عرق می‌کنید، باید نیم لیتر آب بنوشید. برای تجدید مایعات بدن‌تان صبر نکنید تا احساس تشنگی به سراغ‌تان بیاید. برای جلوگیری از کم آب شدن بدن یک بطری آب همراه‌تان داشته باشید و در طول تمرین کم‌کم از آن بنوشید.

کم‌آبی شدید بدن خطرناک است. در صورت بروز علائم زیر، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • خستگی شدید یا کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری)؛
  • احساس سرگیجه پس از ایستادن که پس از چند ثانیه ازبین نمی‌رود؛
  • ادرارنکردن به‌مدت ۸ ساعت؛
  • تپش قلب سریع و ضعیف؛
  • تشنج؛
  • کاهش هوشیاری.

۲. هایپرهیدروز

اگر همیشه بیش‌ازحد عرق می‌کنید، احتمالا به هایپرهیدروز مبتلا هستید. اگر عرق کردن شدید، فعالیت‌های روزمره‌تان را با اختلال مواجه کرده، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر شب‌ها یا به‌طور ناگهانی بدون دلیل مقدار زیادی عرق می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر همراه با عرق‌کردن علائم زیر را تجربه می‌کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

چگونه می‌توان به‌طور سالم کالری سوزاند؟

رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بهترین و سالم ترین روش برای کاهش وزن هستند.

برای کاهش وزن باید کالری مصرفی‌تان بیشتر از کالری دریافتی‌تان باشد. تقریبا ۳۵۰۰ کالری معادل ۴۵۰ گرم چربی است. بنابراین برای کاهش ۴۵۰ گرم وزن باید ۳۵۰۰ کالری بیشتر از کالری دریافتی‌تان، بسوزانید.

بهترین راه برای کاهش وزن در پیش گرفتن یک سبک زندگی پرتحرک است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای فراوری‌نشده و ورزش منظم (۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته) بهترین و سالم‌ترین راه برای رسیدن به وزن مطلوب‌تان است.

سخن آخر

شاید عرق کردن باعث شود به‌سرعت وزن کم کنید. کشتی‌گیران و اسب‌دوانان برای کاهش وزن سریع از این تکنیک استفاده می‌کنند.

با این تفاسیر کالری مصرفی با عرق کردن چشمگیر نیست و در کل راه سالمی برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود. براساس مطالعه‌ای لاغری سریع به کمک سونا عملکرد ورزشی زنان را کاهش می‌دهد. البته هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

اگر قصد کاهش وزن دارید، باید این کار را به‌تدریج انجام بدهید. باید در رژیم غذایی‌تان غذاهای سالم و فراوری‌نشده را قرار دهید و به‌طور منظم ورزش کنید. همچنین پزشک‌تان می‌تواند به شما در داشتن سبک زندگی سالم کمک کند.


در ادامه بخوانید: ۱۰ حرکت ورزشی که در ۱۰ دقیقه بیشترین کالری را می‌سوزاند
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.