خواص روغن بادام برای پوست و مو

آیا می‌توان با روغن بادام آشپزی کرد؟

2

بادام منبع مواد مغذی است. این دانه یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر، چربی‌های مفید، مواد شیمیایی گیاهی و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. بادام اولین‌بار در خاورمیانه کشت شد و امروزه، کالیفرنیا بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی بادام در جهان است. تولید بادام در کالیفرنیا در بیست سال اخیر دوبرابر شده است. علت این است که آگاهی مردم نسبت به خواص بادام روز به روز افزایش می‌یابد. مرکز سلامت آمریکا مصرف بادام را به‌علت چربی‌های مفیدش برای سلامت قلب توصیه می‌کند. همراه ما باشید، در این مطلب می‌خواهیم به خواص روغن بادام برای سلامتی بپردازیم.

روغن بادام چیست؟

حدودا نیمی از وزن بادام خشک را روغن تشکیل می‌دهد. بادام نارس را با حرارت پایین تحت فشار قرار می‌دهند تا روغن آن را استخراج کنند. در روغن بادام تصفیه‌نشده، مواد مغذی و طعم روغن حفظ می‌‌شود. برای تصفیه‌ی روغن بادام از دماهای بالا و گاهی از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. هرچند روغن بادام تصفیه‌شده مقاومت بیشتری در برابر دما دارد، اما ارزش غذایی آن کمتر از انواع تصفیه‌نشده است. روغن بادام که روغن بادام شیرین‌ هم خوانده می‌شود، با روغن بادام تلخ تفاوت دارد. روغن بادام تلخ از نوع دیگری از بادام استخراج و تصفیه می‌شود تا مواد سمی‌ای که به‌صورت طبیعی در پوست آن حضور دارند، حذف شوند.

رونیکس

فواید عمومی روغن بادام

روغن بادام سرشار از ویتامین E و جزو منابع غنی از منیزیم، فسفر و مس است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و به‌خاطر خاصیت مبارزه با رادیکال‌های آزاد شناخته شده است. این روغن همچنین ضدالتهاب است و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. روغن بادام به‌علت وجود اسیدهای چرب امگا ۳ به شما کمک می‌کند سطح کلسترول خوب بدن را حفظ کنید. روغن بادام همچنین باعث تقویت حافظه می‌شود و می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و نیز کاهش خطر سرطان شود.

روغن بادام

فواید روغن بادام برای پوست

سالهاست که از روغن بادام برای التیام پوست و بهبود زخم‌های کوچک استفاده می‌شود. در هند و چین باستان از آن برای درمان اگزما پوستی و دیگر مشکلات پوستی استفاده می‌شد. روغن بادام علاوه بر درمان خشکی پوست، به بهبود بافت و رنگ پوست کمک می‌کند. خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارد بنابراین به تنظیم و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. از آنجا که روغن بادام یکی از مواد سرشار از ویتامین A است و خاصیت آنتی‌باکتریالی دارد، می‌تواند برای درمان آکنه به‌کار رود. وجود مقدار زیادی ویتامین E آن را برای التیام آفتاب سوختگی، کاهش علائم پیری و از بین بردن جای زخم نیز مناسب می‌کند.

روغن بادام مرطوب‌کننده‌ای قوی است و به‌سرعت جذب می‌شود، بنابراین می‌توان از آن برای مرطوب‌کردن صورت یا بدن استفاده کرد. می‌توان آن را به‌تنهایی یا مخلوط با روغن‌های گیاهی دیگر به‌کار برد. روغن بادام علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی، روغن بسیار خوبی برای ماساژ و درمان‌های موضعی است. همچنین خواص ضد قارچی قوی دارد. برای جلوگیری از قارچ لای انگشتان پا یا از بین بردن عفونت‌های قارچی، روغن بادام را به پاها بمالید. از روغن بادام می‌توان برای پاک کردن مواد آرایشی از روی صورت نیز استفاده کرد.

فواید روغن بادام برای مو

روغن بادام خواص دیگری هم دارد. این روغنِ مرطوب‌کننده می‌تواند باعث نرم‌ شدن و تقویت موها شود. روغن بادام به‌علت وجود ویتامین B7 یا بیوتین می‌تواند به سلامت و تقویت ناخن ها و موها کمک کند و با SPF 5 طبیعی، از موهای شما در برابر اشعه‌ی آفتاب محافظت می‌کند.

از روغن بادام بر روی پوست سر هم می‌توان استفاده کرد. خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدقارچی آن روغن بادام، باعث می‌شود میکروارگانیسم‌هایی که موجب شوره سر می‌شوند، تنظیم گردند. همچنین این روغن به‌راحتی جذب می‌شود بنابراین گزینه‌ی مناسبی برای رطوبت‌رسانی به پوست و پاکسازی فولیکول‌های موست. با روغن بادام می‌توانید موهای آسیب‌دیده را ترمیم و موهای فر را صاف کنید. قبل از خشک کردن موها به‌اندازه‌ی یک سکه یا کمتر روغن بادام به انتهای موها بمالید. این کار باعث آبرسانی به مو می‌شود و از وز شدن موها جلوگیری می‌کند.


در ادامه بخوانید: خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی، زیبایی و لاغری

آیا می‌توان با روغن بادام آشپزی کرد؟

قلب شما به‌خاطر مصرف روغن بادام از شما تشکر خواهد کرد. روغن بادام با مقادیر بالای اسیدهای چرب غیراشباع، میزان کلسترول خوب یا HDL را در خون بالا می‌برد. همچنین با جایگزینی اسیدهای چرب ترانس و اشباع، باعث کاهش میزان کلسترول بد یا LDL می‌شود. روغن بادام به‌علت وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، توانایی آن در کاهش التهاب و تأثیر آن بر کلسترول، از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

وقتی از روغن بادام برای آشپزی استفاده می‌کنید، مواظب باشید. روغن بادام خام یا تصفیه‌نشده را در معرض درجه حرارت بالا قرار ندهید تا نسوزد و مواد مغذی ارزشمند آن از بین نروند. بهترین روش مصرف روغن بادام، استفاده از آن در سالاد، پخت‌وپز در دمای پایین یا افزودن به غذا برای بهبود طعم و افزایش ارزش تغذیه‌ای آن است. طعم ملایم روغن بادام، آن را برای افزودن به غذاها بسیار مناسب می‌کند. روغن بادام تصفیه‌شده را می‌توان برای سرخ‌کردن یا کباب‌کردن به‌کار برد زیرا می‌تواند دماهای بسیار بالا (تا ۲۱۵ درجه سانتیگراد) را تحمل کند.

سخن آخر

هرچند مصرف خود بادام بیشترین میزان مواد مغذی را به بدن می‌رساند، روغن بادام انتخاب سالمی برای اضافه کردن به برنامه‌ی غذایی است. چه برای مصرف خوراکی و چه برای استفاده‌ی موضعی، اول به‌دنبال روغن بادام تصفیه‌نشده بروید. روغن بادام تصفیه‌نشده مواد مغذی بیشتری دارد و برای سلامت پوست و موی شما خواص بیشتری دارد. اگر فکر می‌کنید ممکن است به دانه‌ها حساسیت داشته باشید بهتر است قبل از استفاده از روغن بادام بر روی پوست و مو، آن را تست کنید. برای این کار مقدار کمی از روغن را روی پوست مچ دست‌تان بمالید و در صورتی که حساسیت پوستی مشاهده نکردید آن را وارد برنامه‌ی مراقبت از پوست و موی خود کنید.

راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. amir می‌گوید

    درود بر شما
    آیا روغن بادام تلخ و بادام شیرین باهم فرق دارند؟ و این توضیحات شما مربوط به بادام شیرینه یا تلخ؟

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام بر شما
      بله تا حدودی فرق دارند. این مطلب در مورد روغن بادام شیرینه