ویهادو کپک نان و عوارضی که مصرف آن دارد - ویهادو

کارشناسان تغذیه معتقدند یک ماده غذایی کپک‌زده مانند نان و خشکبار مملو از آفلاتوکسین‌ است.

به گزارش ویهادو، همه با دیدن کپک روی نان، فورا آن را دور می‌ریزند. کپک نوعی قارچ است که در محیط اطراف ما وجود دارد. کپک با نشستن روی نان از مواد غذایی موجود در نان مثل نشاسته، قند و املاح مصرف‌ کرده و شروع به رشد و تکثیر می‌کند.

 آیا کپک نان با کپک غذاهای دیگر متفاوت است؟

اولین دانشمندی که مزایای کپک نان را کشف کرد، الکساندر فلمینگ دانشمند اسکاتلندی بود که از طریق مزارع باکتریایی در بریتانیا متوجه شد که باکتری‌های موجود در هوا به دلیل قارچ پنی سیلیم که مسئول ایجاد کپک در غذاهاست، می‌میرند و به دنبال این اتفاق پنی‌سیلین کشف و کارآمدی خود را برای درمان بیماری‌ها ثابت کرد.

یکی از مزایای کپک نان در نتیجه وجود قارچ پنی‌سیلیوم این است که از آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلیوم معروف به پنی‌سیلین استخراج می‌شود. پنی‌سیلین کشف‌شده از کپک نان برای درمان بیماری‌هایی مانند دیفتری و سوزاک و برخی بیماری‌های جنسی مانند سفلیس و نیز برای درمان بیماری ذات‌الریه و سل و درمان باکتری‌هایی که بر استخوان‌ها و مفاصل تأثیر می‌گذارند مانند گانگرن استفاده می‌شود.

الکساندر فلمینگ کشف کرد که پنی سیلیوم به از بین بردن میکروب‌های اطراف ما در هوا و غذاها کمک می‌کند. فلمینگ می‌خواست با انجام آزمایش بر روی یک قطعه نان کپک زده و قرار دادن آن در یک لوله، این نتیجه را تأیید کند. گفته می‌شود که مصریان باستان از یک تکه نان در اطراف زخم‌ها برای بهبود سریع آن استفاده می‌کردند.

کپک نان توسط مصریان باستان برای درمان مشکلات گوارشی و بیماری‌های معده مورد استفاده قرار می‌گرفت. کپک نان همچنین به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند، زیرا باکتری‌ها را به طور کامل از بین می‌برد و قارچ کپک پنی‌سیلیوم وارد صنایع غذایی مانند پنیر راکفورت و پنیر آبی می‌شود. این به این دلیل است که میکروب‌ها را می‌کشد و به پنیر طعم و بو می‌دهد.

یکی از مضرات کپک نان این است که ممکن است حاوی قارچ‌های دیگر باشد. به همین دلیل دستگاه‌هایی در آزمایشگاه‌های پزشکی در دانشگاه‌ها و کالج‌های کشاورزی وجود دارد که قارچ‌ها را تشخیص داده و تعیین می‌کنند که آیا نان دارای میکروب است یا خیر.

منبع: العالم

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 59 views بار دسته بندی : سایر رسانه‌ها تاريخ : 24 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها