ویهادو قاتل نوجوان از قصاص نجات یافت - ویهادو

پسر نوجوانی که در یک اشتباه دوستش را به جای طرف دعوا با چاقو زده و به قتل رسانده بود، به پرداخت دیه و پنج سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرنگار ویهادو، مقتول قصد میانجیگری داشت که به اشتباه کشته شد. با توجه به نظر پزشکی قانونی، متهم که نوجوان است از قصاص معاف و به پرداخت دیه و پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شد. رسیدگی به این پرونده از پاییز سال ۹۹ به‌ دنبال وقوع درگیری خونین در کارواشی در شهریار آغاز شد.

شواهد نشان می‌داد درگیری میان صاحب کارواش و چند نفر از مشتریان به خون کشیده شده و پسر ۱۶‌ساله‌ای به نام عرفان زخمی شده است. عرفان که از ناحیه پا به‌شدت آسیب دیده بود، به بیمارستان منتقل شد، اما یک روز بعد به‌خاطر شدت خونریزی ناشی از بریدگی سفیدرانش جان سپرد. با مرگ پسر نوجوان، تحقیقات پلیس وارد مرحله تازه‌ای شد و مأموران با توجه به گفته شاهدان، پی بردند دوست صمیمی عرفان به نام شایان ضربه کاری را به عرفان زده است. با افشای این ماجرا، شایان ردیابی و بازداشت شد، اما ادعا کرد ناخواسته چاقو با سفیدران دوستش برخورد کرده است.

در‌حالی‌که پزشکی قانونی پس از معاینات بالینی متهم در گزارشی اعلام کرده بود شایان که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته، از رشد عقلی برخوردار نبوده است، پرونده برای رسیدگی به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه رسیدگی به این پرونده، پدر و مادر عرفان درخواست قصاص را مطرح کردند. پدر مقتول در‌حالی‌که اشک می‌ریخت، گفت: پسرم و شایان با هم دوستان صمیمی بودند و آن روز همراه هم به کارواش رفته بودند، اما نمی‌دانم چطور شد که پسرم کشته شد.

شایان هنگام درگیری چاقو همراه داشته و با قصد پسرم را کشته است؛ به‌ همین‌ خاطر من برای او تقاضای قصاص دارم. سپس شایان که از کانون اصلاح و تربیت به دادگاه منتقل شده بود، در جایگاه ویژه ایستاد و در‌حالی‌که گریه می‌کرد، به تشریح جزئیات ماجرا پرداخت. متهم گفت: آن روز همراه دوستم به کارواش رفته بودم، اما با صاحب آنجا و چند نفر از مشتریان درگیر شدم. درگیری سر موضوعی پیش‌پا‌افتاده رخ داده بود، اما بالا گرفت و صاحب کارواش ضربه‌ای به سرم زد. از سرم خون جاری شد. خون جلوی صورت و چشمانم را گرفته بود و جایی را به‌خوبی نمی‌دیدم. چند نفری روی سرم ریخته بودند و مرا کتک می‌زدند و من می‌خواستم هر‌طور شده خودم را خلاص کنم. وی ادامه داد: من زیر دست و پا افتاده بودم و کتک می‌خوردم که همان موقع یک نفر از پشت سر پیراهنم را کشید و من که فکر نمی‌کردم دوستم عرفان باشد، با چاقو یک ضربه به او زدم، اما بعد متوجه شدم دوستم عرفان من را از پشت سر کشیده بود تا کمکم کند و نجاتم دهد.

او قصد میانجیگری داشت که اشتباهی کشته شد. متهم نوجوان در‌حالی‌که به‌شدت اشک می‌ریخت، گفت: باور کنید قصد کشتن دوستم را نداشتم. من هیچ خصومتی با او نداشتم و همراه او به کارواش رفته بودم. من شرمنده خانواده عرفان هستم. سپس وکیل متهم به دفاع پرداخت و گفت: موکل هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشت و پزشک قانونی نیز اعلام کرده است در رشد عقلی او شبهه وجود دارد. از این‌رو تقاضا دارم طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی از قصاص معاف و به مجازات قانونی محکوم شود. با پایان دفاعیات وکیل، قضات وارد شور شدند و با توجه به نظر کارشناسان پزشکی قانونی، متهم را از قصاص معاف و به پرداخت دیه و پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کردند.

منبع: شرق

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 397 views بار دسته بندی : سایر رسانه‌ها تاريخ : 27 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها